Met 0 argumenten je punt maken: overtuigende psychologie door Pathé

25 januari 2019

Hoeveel argumenten heb je nodig in een overtuigende reclame? Nul, als het aan Pathé ligt. Zonder één argument te noemen is de abri in het bushokje op de foto uitermate overtuigend. Hoe dat kan? De bioscoopketen maakt slim gebruik van zelfoverreding. Een bekende psychologische reclametactiek om jou te verleiden zelf redenen te verzinnen om het gedrag te gaan vertonen.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Ik kreeg de foto doorgestuurd van een vriend van me (bedankt Sander!). Pathé had daar natuurlijk kunnen roepen hoe heerlijk het is om een avond uit te gaan, hoe fantastisch de popcorn smaakt en hoe lekker je er zit op de geweldige theaterstoelen. Of dat je had overtuigd om een kaartje te kopen? Dat is maar de vraag. Veel effectiever is het om jou te laten verzinnen waarom die bioscoop zo’n goed idee is.

Pathé schiet hiermee wat mij betreft midden in de roos. Een mooi voorbeeld van hoe deze reclametechniek met psychologische invloed heel effectief kan zijn.

3 eigenschappen van geslaagde zelfoverreding

En waarom Pathé het hier slim aanpakt? De advertentie voldoet uitstekend aan de eigenschappen die horen bij geslaagde zelfoverreding:

  • Overtuigen zonder één argument

    Pathé vertelt je dat je ook in de bioscoop had kunnen zitten. Een feitelijke constatering, zonder enige poging om jou met voordelen of argumenten te overtuigen.
  • Tijd om te verwerken
    Zelfoverreding werkt het best als jij als consument de tijd (en motivatie) hebt om de boodschap te verwerken. Het bushokje waar je even zit te wachten is door Pathé dus heel slim gekozen.
  • Behoud van autonomie
    Zelfoverreding werkt alleen als je als consument het gevoel hebt dat je volledig uit jezelf redenen bedenkt om inderdaad weer eens naar de bioscoop te gaan. Dus zonder enig aandringen van de marketeer.

Pathé schiet hiermee wat mij betreft midden in de roos. Een mooi voorbeeld van hoe deze reclametechniek met psychologische invloed heel effectief kan zijn. En of het effectief was bij die vriend van me? Hij herkent inmiddels natuurlijk ook moeiteloos dit soort reclametactieken, dus voorlopig geen psychologische verleiding voor hem. Tenminste, dat denkt hij zelf natuurlijk. Zijn recente bioscoopbezoek na het zien van de reclame stond al op de planning, verklaarde hij me…


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Aronson, E. (1999). The power of self-persuasion. American Psychologist, 54, 875-884.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply