Minder shoppen in de supermarkt? Houd je smartphone in je zak

31 mei 2019

Supermarkten en winkeliers waren lange tijd niet blij met het gebruik van smartphones in hun winkels. Maar wat blijkt? Met de smartphone in de hand koop je veel meer dan wanneer je die in je zak laat. Je bekijkt meer producten, bent langer in de winkel en wijkt meer af van de reguliere winkelroute. Dus zo vreemd is het niet dat Albert Heijn je graag met je boodschappenlijstje op je smartphone door de winkel stuurt.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Ikea biedt je gratis wifi, Albert Heijn heeft het boodschappenlijstje in de app en Zara biedt met QR-codes op prijskaartjes de mogelijkheid om online meteen een andere maat te bestellen. Heel handig allemaal, en bovendien slim van winkeliers om jou meer te laten kopen.

3 redenen voor meer aankopen

Experts in marketing deden wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van smartphones in winkels. Ze deden twee experimenten, waaruit blijkt dat je meer afrekent als je winkelt met je telefoon in de hand. Dat wil zeggen, als je die regelmatig even pakt om er op te kijken.

Dat het gebruik van je smartphone leidt tot meer aankopen ligt overigens niet aan die telefoon zelf. Het mechanisme dat hiervoor verantwoordelijk is blijkt afleiding te zijn.

Hoe dat komt? Uit het onderzoek komen drie belangrijke redenen naar voren:

  • Langer in de winkel
    Proefpersonen bleven langer in de winkel, waardoor ze meer tijd hadden om het assortiment te bekijken.
  • Meer producten bekeken
    De proefpersonen bleven niet alleen langer en namen meer tijd om alles te bekijken, ze bekeken ook meer verschillende producten.
  • Meer afwijkingen van de reguliere route

    Ten derde weken ze meer af van de reguliere winkelroute, waardoor ze uitkwamen bij producten die ze anders niet zouden zien.

Opvallend aan het onderzoek is dat dit vooral werkt op de afdelingen voor groente en fruit, maar niet zo goed aan de kassa met de kassakoopjes. Een telefoon lijkt je daar juist te kunnen behoeden voor impulsaankopen, terwijl je op de gezonde afdeling uitgebreider gaat winkelen. Wat dat betreft zo’n slecht idee nog niet als je wat gezonder wilt gaan eten.

Smartphone in je zak en alleen winkelen

Dat het gebruik van je smartphone leidt tot meer aankopen ligt overigens niet aan die telefoon zelf. Het mechanisme dat hiervoor verantwoordelijk is blijkt afleiding te zijn. Je raakt afgeleid door je telefoon, waardoor je het doel waarmee je kwam winkelen los laat. Je gaat er meer open in, waardoor je gevoeliger bent voor beïnvloeding. Zonder duidelijk doel (denk aan het boodschappenlijstje) ben je veel meer overgeleverd aan de handige trucs van supermarkten.

Pas daarom op met jouw smartphone als je met een duidelijk doel wilt winkelen. En ga het liefst alleen naar de supermarkt en andere winkels, niet met iemand anders waar je het gezellig mee hebt. Gezellig kletsen tijdens het winkelen werkt namelijk net zo als het afleidende mobieltje, waardoor je thuiskomt met veel meer dan je van plan was te gaan kopen.

Tip: ik vertelde over dit onderzoek ook al op BNR Nieuwsradio.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Grewal, D., Ahlbom, C. Beitelspacher, L., Noble, S.M. & Nordfält, J. In-Store Mobile Phone Use and Customer Shopping Behavior: Evidence from the Field. Journal of Marketing, 84, 102-126.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply