Succes voor socialmediamanagers: #houdhetleesbaar

20 mei 2019

Hoe verleid je de doelgroep jouw socialmedia-post te liken, erop te reageren en die te delen? Een belangrijke vraag voor socialmediamanagers. En niet iets waar ik persoonlijk in uitblink, maar wel onderwerp van wetenschappelijk onderzoek door experts in consumentengedrag. Zij ontdekten dat het gaat om de leesbaarheid. De best leesbare posts vallen onbewust goed in de smaak, waardoor gebruikers ze dankzij processing fluency liever liken, erop reageren en ze delen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Op de verschillende sociale media zijn het ongewone en onverwachte berichten die vaak de meeste likes en reacties scoren. Toch heb je als organisatie (of persoon) niet altijd iets bijzonder opvallends te melden. Hoe zorg je dan toch voor maximale interactie? De sleutel blijkt leesbaarheid. Goede leesbaarheid leidt tot processing fluency, een positieve attitude en een grotere bereidheid om te liken, reageren en delen.

Leesbaarheid van posts op social media

Maar, wanneer is een post goed leesbaar? Traditioneel gaat het om twee factoren:

  • Complexiteit van woorden
    Vaak uitgelegd als de lengte van woorden of het aantal lettergrepen.
  • Complexiteit van zinnen
    Vaak uitgelegd als de lengte van zinnen.

Tip: soms zijn lange woorden in lange zinnen niet lastiger leesbaar dan korte woorden in korte zinnen. Woorden als ‘interessant’ en ‘televisieprogramma’ zijn lang, maar niet per se moeilijker leesbaar dan ‘proxy’ en ‘apneu’. Ook de mate waarin we woorden dagelijks gebruiken draagt bij aan de mate waarin we die makkelijk verwerken en goed leesbaar vinden.

Het is de fluency die het brein ervaart die de meer positieve attitude creëert, waardoor gebruikers meer geneigd zijn om de interactie aan te gaan.

Processing fluency: beter gewaardeerd

Het zijn posts met korte zinnen vol gebruikelijke woorden die het meest makkelijk lezen. Die teksten leiden tot een fluency effect. Het gaat in dit geval om processing flyency. Het staat voor de vloeiendheid die het brein ervaart, dankzij het gemak waarmee we de tekst lezen.

Die vloeiendheid voelt onbewust prettig aan voor het brein. Dat prettige gevoel leidt tot een positieve attitude, die we (onterecht) toewijzen aan de inhoud van de boodschap. Naarmate we een boodschap als prettiger ervaren blijken we eerder geneigd om de interactie aan te gaan. Een goed leesbare post zal dus meer likes, reacties en deelacties opleveren.

Meer likes op social media

Hoe krijg je dan meer likes op social media? De experts in consumentengedrag onderzochten meer dan 4.000 posts van Humans of New York, met daarop 146.000 likes, bijna 3.000 reacties en 6.000 deelacties.

Het blijkt dat de leesbaarheid van posts positief effect heeft op de populariteit. Dat geldt voor zowel tekst als updates met foto’s en video’s, ook in de drukke tijdlijn zoals veel gebruikers die ervaren. Het is de fluency die het brein ervaart die de meer positieve attitude creëert, waardoor gebruikers meer geneigd zijn om de interactie aan te gaan. Conclusie? Houd het simpel, met woorden die we dagelijks gebruiken.

Zelf de leesbaarheid van je post checken? Er zijn twee gratis tools beschikbaar:

Uit het wetenschappelijk onderzoek bleek dat teksten op niveau van groep 5 (Grade 3) beduidend minder interactie opriepen dan die op niveau van groep 6 (Grade 4). Met name in de drukke online omgeving van social media kunnen kleine verschillen grootste resultaten opleveren.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Pancer, E., Chandler, V., Poole, M. & Noseworthy, T.J. (2019). How Readability Shapes Social Media Engagement. Journal of Consumer Psychology, 29, 262-270.

Alter, A. L., & Oppenheimer, D. M. (2009). Uniting the tribes of fluency to form a metacognitive nation. Person- ality and Social Psychology Review, 13, 219–235. https://doi.org/10.1177/1088868309341564.

Berger, J., & Milkman, K. L. (2012). What makes online content viral? Journal of Marketing Research, 49, 192–205. https://doi.org/10.1509/jmr.10.0353.

Knox, S. (2010). Why effective word-of-mouth disrupts schemas. Advertising Age. https://adage.com/article/ cmo-strategy/marketing-effective-word-mouth-disrupts- schemas/141734/, Accessed August 27, 2018.

Kohli, C. S., Harich, K. R., & Leuthesser, L. (2005). Creat- ing brand identity: A study of evaluation of new brand names. Journal of Business Research, 58, 1506–1515. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.07.007.

Thorndike, E. L. (1921). The teacher’s word book. New York: Columbia University.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply