Mise-en-place op je werkplek: efficiënter met een betere voorbereiding

5 maart 2021

Een goed begin is het halve werk. En beter nog, met de juiste voorbereiding voorkom je afleidingen en allerlei zaken die je onnodig veel tijd en aandacht kosten. Dat is een van de lessen die ik leerde uit Gelukkig met gewoontes van Wendy Wood. Of een les die ik eigenlijk bevestigd kreeg, omdat het mooi aansluit op de wijze waarop ik graag werk.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Chef-koks zorgen er met mise-en-place voor dat alles klaarligt op de juiste plaats. Ze dekken de tafels, rollen het bestek in en snijden de citroen. De sla wordt gewassen en geplukt, om daarna de groenten te ciseleren, het vlees voor te braden, de vis schoon te maken, de garnituren te snijden en de sauzen te maken.

En zo ver ga je zelf in de keuken misschien niet, maar door alle ingrediënten voor een recept alvast afgewogen of gesneden klaar te leggen zal je merken dat je ineens een veel betere kok bent. Er gaat minder mis, dankzij mise-en-place die je ook voor je werk goed kunt gebruiken.

Kijk alvast in je agenda

Wat staat er voor morgen allemaal op het programma en hoe kun je jouw dag het best indelen? Moet je ’s morgens alvast wat mailtjes wegwerken of een belangrijke klant spreken? Plan je dag, door de avond ervoor alvast na te gaan wat je de dag erop te wachten staat.

En heb je een vroege videocall? Zet de belangrijke documenten alvast klaar, lees je eventueel in en zorg ervoor dat er een notitieblok klaarligt om aantekeningen te maken.

Maak hersencapaciteit vrij

Door je voor te bereiden maak je hersencapaciteit vrij om te verwerken wat er echt belangrijk is. Ontwikkel goede gewoonten voor de voorbereiding, om te vertrouwen op alles wat je hebt klaargelegd, ingesteld en hebt doorgenomen. Je hebt meer capaciteit vrij om oplossingen te verzinnen, creatieve ideeën te bedenken of op een verrassende manier uit de hoek te komen.

Een beetje mise-en-place voorafgaand aan het werk is een waardevolle gewoonte, die je helpt veel beter te presteren. Ontwikkel de gewoonte om het goed voor te bereiden. De ontspanning en betere prestaties zorgen er als beloning voor dat je dit onbewust makkelijker vol zal houden, zodat er een fijne opwaartse spiraal ontstaat.

En lees natuurlijk Gelukkig met Gewoontes van Wendy Wood, of het Engelse origineel Good Habits, Bad Habits.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

You Might Also Like