Slimme psychologie bij Lush: 4 stuks als de normale keuze

14 juni 2019

Lush lanceerde recent Bath Oils. Het zijn kleine bolletjes voor in bad die de ruimte vullen met een overweldigende geur, de huid hydrateren en in sommige gevallen zorgen voor een kleurrijk effect. Op zich niets vreemds, al geldt dat niet voor de verpakking die er bij verkocht wordt. Voor €1 extra is er een Bath Oil Box beschikbaar. En die maakt het psychologisch interessant.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Het viel me meteen op toen ik de winkel op Hoog Catharijne in Utrecht inliep. De box heeft plek voor 4 Bath Oils, en geeft daarmee op onbewust aan dat het ‘normaal’ is om er vier te kopen. Of in ieder geval drie. Anders hadden ze wel Bath Oil Boxes gemaakt met ruimte voor 1 of 2 stuks natuurlijk.

Default Option

M’n vriendin raakte in gesprek met een medewerker. En zonder dat ik haar over m’n fascinatie voor de boxen had verteld vroeg ze “Kan ik er ook gewoon 1 of 2 kopen?” Helemaal in lijn met mijn inschatting, en slim vermarkt door Lush.

Wat de winkel doet is slim gebruik maken van de Default Option. Ons brein houdt van ‘normale’ keuzes. Op onbewust niveau zijn we steeds op zoek naar de normale keuze, zodat we ons daar aan kunnen conformeren.

We worden onbewust beïnvloed door sociale standaarden, die bijvoorbeeld effect hebben op de keuze om wel of geen donor te worden.

Meer verkopen dankzij de Default

Lush is een internationale keten, waar ongetwijfeld slimme marketeers werken. Door de box aan te bieden met plek voor 4 Bath Oils voelt het toch een beetje lullig om er ‘maar 2’ of zelfs maar eentje in te doen. Of om de box helemaal niet te kopen, want dat is bovendien niet verplicht natuurlijk. De presentatie met de box (waarin er in de winkel uiteraard alvast 4 liggen) creëert heel duidelijk de default, als normale optie.

Onbewuste sturing met een Default Option is vooral bij nieuwe producten bijzonder effectief. Het consumentenbrein weet nog niet goed hoe er mee om te gaan en wat een normale keuze is voor die nieuwigheden. Een onbewuste cue met zo’n Bath Oil Box is dan een voor het onbewuste brein fijne aanwijzing. En voor Lush is het een slimme psychologische marketingtechniek.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply