Tinteling tijdens tandenpoetsen: verleidelijk verlangen zoals bij Lush

29 mei 2020

Lush is voor z’n fresh handmade cosmetics niet vies van een beetje slimme psychologie. Dat geldt voor het productaanbod in de winkels, net als de manier waarop je verleid wordt om er naar binnen te gaan. Met geuren die werken als de tinteling tijdens het tandenpoetsen, waardoor je brein een verlangen voelt dat je niet zomaar kunt weerstaan.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Wie of wat bepaalt wat we willen? Ons bewustzijn gaat uit van onze vrije wil. Waar het ons moeiteloos van overtuigt. Terwijl die vrije wil niet altijd zo vrij lijkt te zijn. Waardoor we de gewoonte hebben ontwikkeld om onze tanden te poetsen. En waardoor we niet langs Lush kunnen lopen zonder er toch heel even naar binnen te gaan.

Gewoonte: het begint met een verlangen

In z’n nieuwste boek Motivatie legt gedragswetenschapper Dan Ariely uit over onze drijfveren. En hoe cravings daarin een belangrijke rol spelen. Als een sterk verlangen, waardoor we nieuwe gewoonten ontwikkelen.
Bijvoorbeeld om onze tanden te poetsen, waar een bijzondere historie achter schuilgaat. Om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen, waar een verlangen voor nodig was.

Als onbewuste marketing in de winkelstraat, waardoor je er alleen met een wasknijper op je neus voorbij zou kunnen.

En welk verlangen dat werd? Niet de schone tanden of de stralende glimlach. Maar het typisch tintelende gevoel op je tanden, nadat je ze hebt gepoetst. Functioneel totaal overbodig, maar een handige manier om je de gewoonte te laten ontwikkelen. Zo bleek, en daarmee werd de kracht van ons onbewustzijn duidelijk. Dat die tinteling heerlijk vindt, en ons daarom onbewust motiveert om netjes 2x per dag onze tanden te poetsen.

Langs Lush: de wasknijper

Iets dat Lush probeert met de kenmerkende geuren. Die je al van heinde en ver ruikt, als er een winkel in de straat zit. En waardoor er een sterk verlangen ontstaat, waar we anders dan bij iets dat we zien of wat we horen geen automatische remming bij ervaren. Omdat geur als enige zintuig een directe verbinding met het brein heeft.

Waardoor je het verlangen ervaart om in ieder geval even naar binnen te gaan. Wat je bewust probeert goed te praten, bijvoorbeeld door aan te geven dat je ‘best even kunt gaan kijken’. Terwijl het je gaat om de geuren die je wilt ruiken, omdat je die associeert met bijvoorbeeld de luxe van Lush. Als onbewuste marketing in de winkelstraat, waardoor je er alleen met een wasknijper op je neus voorbij zou kunnen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply