‘We begrijpen dat jij ook baalt’: empathie of emotionele verleiding?

18 mei 2020

De coronacrisis brengt onze samenleving op allerlei plekken helemaal tot stilstand. Zoals in de voetbalstadions, die na een abrupt einde van het seizoen ineens maanden leeg staan. En niet meer de kolkende arena zijn waar bijvoorbeeld FC Utrecht het opneemt tegen de rivalen in de Eredivisie. En waardoor er financieel een bonnetje overblijft natuurlijk. Door gemiste inkomsten en door supporters die hun losse tickets en seizoenskaarten niet (volledig) konden gebruiken. De club toont empathie, of is het emotionele verleiding?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

De club communiceert ‘vanuit het hart’ (bedankt voor de tip, Sylvia!). Omdat het stevig baalt van dit bizarre einde van de competitie. Waardoor het Stadion Galgenwaard ineens niet meer die betoverende plek is. Met de magie van het Herculesplein, die zonder publiek en de ploeg volledig ontbreekt.

Empathie van de club

Supporters kochten losse tickets en de echte fans hebben natuurlijk een seizoenskaart. Voor heel het seizoen, inclusief de laatste wedstrijden die nu niet zijn gespeeld. Daarvoor heeft de club een paar mogelijkheden bedacht:
‘Ik steun FC Utrecht’
Wie wil dat niet? De club waar je van houdt heeft het moeilijk. En heel belangrijk, je hoeft er ‘geen verdere stappen [voor] te ondernemen’. Je ontvangt geen tegemoetkoming, maar je helpt de club door deze zware tijden heen.

Tickets omzetten of kortingsvoucher voor volgend seizoen
15% korting op een seizoenskaart voor 2020/2021 of de mogelijkheid om jouw losse tickets om te zetten naar een thuiswedstrijd in de Eredivisie voor komend seizoen. Zodat je de sfeer in Stadion Galgenwaard (alsnog) kunt komen ervaren, al is het natuurlijk allerminst zeker dat het vanaf het begin van het nieuwe seizoen allemaal weer als vanouds is.

Cupfighters T-shirt
Geen voucher, geen compensatie, maar wél een Cupfighters T-shirt van FC Utrecht. Als tegemoetkoming voor het bedrag dat je betaalde. En in een gelimiteerde oplage, dus op = op.

De opvallendste afwezige is de optie om geld terug te vragen. Voor kaartjes die je wel hebt gekocht, maar nooit hebt kunnen gebruiken.

Emotionele verleiding: slimme psychologie

FC Utrecht, andere clubs en tal van sportvereniging hebben het zwaar. Zowel sportief als financieel, omdat het niet is toegestaan om wedstrijden te spelen en publiek te ontvangen.

Met de eerste optie (en dat je daar niets voor hoeft te doen) is dat de belangrijke default. Het is de ‘normale optie’, waarvoor je moeite moet doen om er van af te wijken. Psychologische beïnvloeding eersteklas, om zoveel mogelijk mensen daarvoor te laten kiezen. Of om ze helemaal niet te laten kiezen, omdat je geen actie hoeft te ondernemen om hiervoor te gaan.

De tweede optie is een onzekere keuze, omdat niemand weet wanneer het seizoen mét publiek weer kan beginnen. En of dat gaat beginnen in 2020/2021. Die onzekerheid maakt de optie onaantrekkelijk.

De derde optie gebruikt schaarste, dankzij de op = op. Waardoor je er snel bij moet zijn. Om een T-shirt te bemachtigen, en ondertussen afstand te doen van een andere vorm van compensatie.

De opvallendste afwezige is de optie om geld terug te vragen. Voor kaartjes die je wel hebt gekocht, maar nooit hebt kunnen gebruiken. En voor een deel van de seizoenskaart die je niet hebt kunnen gebruiken, maar waarvoor je wel een paar honderd euro hebt betaald.

Laten we voor de clubs zoals FC Utrecht hopen dat hun fans ze zo goed mogelijk steunen. Al zou het wel netjes zijn geweest om de optie tot geld terug aan te bieden. Of de optie om de club te ‘steunen’ niet zo vanzelfsprekend te maken. Voor een beetje minder emotionele verleiding, en werkelijke empathie door ook mee te denken met de fans die de club altijd al een warm hart toedragen en het zelf misschien ook niet makkelijk hebben.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply