Houd het lekker voordelig deze feestdagen. Koop tweedehands cadeaus voor de kinderen, of pak het speelgoed van vroeger dat op zolder ligt zo mooi mogelijk voor ze in. Dat maakt kinderen namelijk niets uit, ondanks dat ouders dat vaak totaal niet verwachten. Dat een tweedehands cadeau psychologisch net zo goed werkt is overigens heel logisch. Iets dat ik eerder al beschreef in mijn column voor Max Vandaag van Omroep Max.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Wat maakt de kinderen blij?
Als een kind zo blij met een cadeau: waar zit ‘m die blijdschap in?
Psychologisch gaat het om drie elementen:
- Het plezier van verkrijgen
Verkrijgen maakt blij. Dat geldt voor alles wat nieuw is, en voor alles wat tweedehands is. Vergelijk het maar met iets dat wordt afgepakt, dat voelt vervelend. Andersom voelt het heel prettig als je iets verkrijgt. Het brein maakt een gelukshormoon aan, waardoor iemand zich even heel gelukkig voelt. - De opwinding tijdens uitpakken
Extra leuk wordt het als kinderen een cadeau mogen uitpakken. Iemand ervaart opwinding, zolang het cadeaupapier verbergt wat erin zit. Als dat langzaam zichtbaar wordt neemt de opwinding toe, omdat het cadeau zich onthult. Het maakt voor die opwinding niet uit wat erin zit, een nieuw of een tweedehands cadeau. - Nieuwe prikkels
Kinderen worden heel blij van nieuwe prikkels. En of die prikkel nieuw is hangt niet af van of het cadeau nieuw is. Ook een tweedehands cadeau voelt volledig nieuw, dus is net zo leuk en interessant om mee te spelen. Als de kinderen het nog niet hadden is het voor hen nieuw.
En overigens, dit geldt natuurlijk voor kinderen én voor volwassenen. Dus laten we ook vooral elkaar niet voor de gek houden met alleen maar nieuwe cadeaus.
Tweedehands of nieuw maakt niets uit
Nieuwe en tweedehands cadeaus scoren psychologisch precies hetzelfde. Dat toont ook de speelgoedtest door Marktplaats aan. Ondanks dat ouders er iets heel anders van verwachten vinden de kinderen hun tweedehands cadeaus schitterend.
Nieuwe cadeaus doen het in sociale kringen (van volwassenen) misschien beter, maar de kinderen maakt het niets uit. Dus bedenk je wie je het cadeau geeft, en of je daarmee alleen de kinderen blij wilt maken of ook zelf een goede indruk wilt achterlaten.
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.