Ultiem lelijke interieurs op Funda: wat bezielt de bewoners?

24 januari 2020

Op zoek naar een nieuw huis kom je van alles tegen. Funda maakt geweldig zichtbaar hoe afzichtelijk lelijk sommige anderen hun interieur inrichten. Wat bezielt de bewoners om hun keuken roze te schilderen, de badkamer in alle kleuren van de regenboog te betegelen of daar een soort visuele illusie van te maken?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Ik vind het niet mooi, maar dat geldt natuurlijk niet voor de bewoners. Die zijn er waarschijnlijk maar wat trots op, ook al kan ik me daar niets bij voorstellen. Funda’s Finest verzamelt de pareltjes, waaruit wat mij betreft blijkt dat er achter iedere voordeur zomaar een opzienbarend tafereel schuil kan gaan.

Eigenaarschap en egocentrische bias

Hoe komt het dat anderen wonen in een interieur waarvan ik zelfs de foto zo snel mogelijk wegklik? Het is psychologisch helemaal niet zo vreemd, beschrijft Dan Ariely in zijn boek Motivatie.

We zijn bijzonder trots op onze eigen creaties. En belangrijker nog, we kunnen ons niet voorstellen dat anderen daar niet precies hetzelfde over denken. We hebben last van de Egocentric Bias. We ervaren trots en een gevoel van eigenaarschap, bijvoorbeeld omdat we de keuken eigenhandig een lik verf hebben gegeven. Of de badkamer opnieuw hebben betegeld, in onze eigen unieke stijl.

Naarmate we ergens meer energie insteken en het ons eigen unieke idee is halen we daar meer motivatie uit. Het maakt ons trots, gelukkig en bovendien vasthoudend.

Heerlijk om in te wonen, maar lastig bij verkoop. Een uitdaging voor makelaars, om de scherpe randjes eraf te krijgen en woningen toegankelijker te maken. Waarbij bewoners behoorlijk wat weerstand kunnen tonen, omdat het hun creaties zijn waar ze al jaren trots op zijn. Puur omdat ze ze zelf hebben ontworpen en/of gemaakt, los van hoe het er uiteindelijk uit is komen te zien.

Motivatie: maak het je eigen

Belangrijk is de onderliggende motivatie. Die we ervaren als we zelf een ontwerp maken, een plan opstellen en dat indien mogelijk eigenhandig uitvoeren. Zodat we er trots op kunnen zijn en eigenaarschap ervaren.

Naarmate we ergens meer energie insteken en het ons eigen unieke idee is halen we daar meer motivatie uit. Het maakt ons trots, gelukkig en bovendien vasthoudend. En een tikje irrationeel, omdat we denken dat anderen het net zo mooi en fantastisch zullen vinden als wij.

Dus motiveer jezelf met je eigen ontwerp en keuzes, maar houd er rekening mee dat anderen daar wellicht niet zo enthousiast over zijn als jij.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Ingrid 24 januari 2020 at 14:09

    We slaan hier echt in door.
    Bij verkoop van je woning krijg je eerst een styliste langs.
    Schilderwerk van het huis is niet nodig wordt er dan gezegd, terwijl dit het eerste aanzicht is, maar wel allerlei kasten verplaatsen of zelfs weg doen.
    Als je een woning gaat bezichtigen kijk je hier toch door heen.
    Zo worden de stylistes aan het werk gehouden.

  • Leave a Reply