Contant geld maakt hebberig (en sparen lastiger)

29 juli 2019

Maar liefst 50% van de mensen grijpt liever nu $15 dan dat ze nog drie maanden wachten en $30 ontvangen. Ze laten honderden procenten rente schieten, om het geld nú in handen te krijgen. Experts in consumentengedrag deden onderzoek naar dit goed-gedocumenteerde fenomeen en ontdekten dat vooral contant geld ons hebberig maakt. Uitbetaald in cash vinden we het veel moeilijker om daar nog even afstand van te doen en financieel wijzere besluiten te nemen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Cash maakt ongeduldiger dan een creditcard of digitale overboeking. De tastbaarheid van contant geld maakt het moeilijker om daar afstand van te doen. We ervaren meer psychologische pijn, waardoor we meer moeite hebben om langer op ons geld te wachten. Toch lijkt er een oplossing beschikbaar, omdat het effect kleiner wordt zodra we in een prevention focus komen.

Cash maakt ongeduldig

Contante betalingen verminderen het gemiddelde bedrag dat we besteden of kunnen zelfs complete aankopen voorkomen. We ervaren meer betaalpijn, waardoor we ons geld makkelijker in de zak houden. Eerder onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat we tijdens veilingen tot 50% minder uitgeven als we cash betalen, in vergelijking tot bieden met een creditcard.

En is er dan helemaal niets te doen aan de verleidingen van contant geld? Met een prevention focus ga je hier beter mee om.

Andersom kan diezelfde cash ons ook in de weg zitten, als we financieel wijze besluiten willen nemen. Afstand doen van $15 om over een paar maanden het dubbele te ontvangen doet met contant geld meer pijn dan wanneer het om digitale bedragen zou gaan. We worden ongeduldiger en hebberiger, waardoor we makkelijker voor de bijl gaan.

Digitale overboeking en de prevention focus

Wil je de bekende Marshmallow-test ook als het om geld gaat makkelijker doorstaan? Zorg ervoor dat je digitale overboekingen ontvangt, in plaats van cash geld. En betaal salarissen bij voorkeur digitaal uit, als je medewerkers wilt motiveren om meer te sparen.

Cash geld doet pijn. Dat helpt ons om onnodige uitgaven te voorkomen, maar maakt het ook lastig om geduldig te blijven door er nog even afstand van te doen. Contant geld is ontzettend interessant, zolang het gaat om uitgeven in plaats van ontvangen. Zorg ervoor dat je geld digitaal ontvangt, om het daarna te pinnen en in cash uit te geven als je er beter mee wilt omgaan.

En is er dan helemaal niets te doen aan de verleidingen van contant geld? Met een prevention focus ga je hier beter mee om. Het is een persoonlijkheidskenmerk die sommigen sterker hebben dan anderen. Je bent gericht op veiligheid, verstandigheid en de lange termijn. Die focus kun je ook incidenteel oproepen, bijvoorbeeld door er actief over na te denken wat je uiteindelijk met het geld wilt doen. Je activeert een concreet doel, waarmee je profiteert van de juiste focus in combinatie met goal-pursuit.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Duclos, R. & Khamitov, M. (2019). Compared to Dematerialized Money, Cash Increases Impatience in Intertemporal Choice. Journal of Consumer Psychology, 29, 445-454.
Prelec, D., & Simester, D. (2001). Always leave home without it: A further investigation of the credit-card effect on willingness to pay. Marketing Letters, 12, 5–12. https://doi.org/10.1023/A:1008196717017.
Shah, A. M., , Bettman, J. R., , & Payne, J., (2015). How the pain of payment can magnify and mitigate choice over- load effects. Unpublished manuscript, Fuqua School of Business, Duke University.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply