De Britten stemden enige tijd geleden voor een Brexit, ook al kreeg Theresa May daarvoor in de daarop volgende verkiezingen niet het brede mandaat dat ze had gehoopt. In Nederland wist het pro-Europa kamp te winnen en ook in Frankrijk koos men niet voor een Frexit-koers. Die focus op het Nederlanderschap of een andere lokale nationaliteit ten opzichte van het Europese burgerschap is interessant, ook psychologisch. Uit onderzoek van wetenschappers en specialisten in consumentengedrag Ng en Batra blijkt namelijk dat onze geografische oriëntatie bepaalt of we denken in termen van promotie of preventie.
3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.
Even uitleggen, binnen de consumentenpsychologie en het onderzoek naar keuzegedrag door consumenten kennen we namelijk twee invloedrijke theorieën:
Uit ander onderzoek blijkt bovendien dat een promotie-oriëntatie mensen de voordelen van acties in laat zien, terwijl de nadruk bij een preventie-oriëntatie veel meer ligt op de nadelen van diezelfde acties.
Die eerste bepaalt of we vooral promotie- of preventie-geörienteerd zijn, zoals wanneer we nadenken over food-flexbility. Bij een focus op promotie gaan we uit van winnen, het beste en groei. Bij preventie gaan we uit van veiligheid, regels en richtlijnen. Daarnaast is er de construal level theory. Die stelt dat we concreter nadenken over alles dat dichterbij is. Dichterbij in afstand, in tijd, waarschijnlijkheid en sociale connecties.
Europese promotie-focus
Gecombineerd stellen de specialisten in consumentengedrag dat een Europese (of globale) oriëntatie (regulatory focus) zou moeten leiden tot een abstracte denkwijze (construal level) en vice versa. De D66’er gaat met z’n Europese blik dus uit van vooruitgang en algemeen voordeel van de Europese Unie. De PVV’er gaat juist uit van preventie op basis van concrete feiten. De grenzen moeten dicht, om het aantal Arabische immigranten te beperken, bijvoorbeeld.
Spreek pro-Europese kiezers aan op hun promotie-oriëntatie, door te spreken in termen van winst, groei en nieuwe kansen. De meer op Nederland gerichte kiezers spreek je het best aan in preventie-termen, op basis van veiligheid, regels en richtlijnen.
Uit ander onderzoek blijkt bovendien dat een promotie-oriëntatie mensen de voordelen van acties in laat zien, terwijl de nadruk bij een preventie-oriëntatie veel meer ligt op de nadelen van diezelfde acties. Dat verklaart mede waarom Pechtold en Wilders zo vaak botsen en waarom de beide groepen kiezers op zo’n andere manier tegen de politiek aankijken.
Communicatie in abstracte promotie- of concrete preventie-termen
Dit inzicht vanuit de consumentenpsychologie is natuurlijk vooral interessant voor politieke partijen, die hun boodschap zo effectief mogelijk willen communiceren. Het advies van de wetenschappers is duidelijk. Spreek pro-Europese kiezers aan op hun promotie-oriëntatie, door te spreken in termen van winst, groei en nieuwe kansen. De meer op Nederland gerichte kiezers spreek je het best aan in preventie-termen, op basis van veiligheid, regels en richtlijnen. Houd het zo concreet mogelijk, terwijl het bij de promotie-oriëntatie veel beter is om abstracte vergezichten te schetsen.
Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Eyal, T., Liberman, N., Trope, Y., & Walther, E. (2004). The pros and cons of temporally near and distant action. Journal of Personality and Social Psychology, 86(6), 781–795.
N. Sharon & R. Batra. (2017). Regulatory goals in a globalized world. Journal of Consumer Psychology, 27, 270-277.
No Comments