Ziet u ook zoveel Hyundai’s de laatste tijd? De Frequency Illusion in reclame

23 maart 2018
Ziet u ook zoveel Hyundai’s de laatste tijd? De Frequency Illusion in reclame

Een sterke slogan, psychologisch in ieder geval. Door reclamebureau Open Now. Door slim gebruik te maken van selectieve perceptie door het brein doen de Frequency Illusion en de Confirmation Bias de rest om Hyundai inderdaad tot een alomaanwezige auto te maken. In het onbewuste brein van de consument dan.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Het reclamebureau stuurt op een slimme manier aan op selectieve perceptie. Het bewuste brein kan de aandacht slechts op een specifiek onderwerp richten. Bijvoorbeeld op Hyundai’s die voorbij rijden, waarbij Opel’s en BMW’s even naar de achtergrond verdwijnen. En waardoor het lijkt alsof dat ene specifieke merk inderdaad veel meer rondrijdt.

Het effect creëert het idee dat je iets waar je net van hebt gehoord ineens veel vaker ziet.

Frequency Illusion en Confirmation Bias

Die selectieve perceptie loopt naadloos over in de Frequency Illusion. Het effect creëert het idee dat je iets waar je net van hebt gehoord ineens veel vaker ziet. Het valt namelijk ook niemand op hoeveel boeken rondom psychologie er eigenlijk worden uitgebracht, tot je net hebt gezien dat ik dat eindelijk voor elkaar heb.

Het brein verzamelt bevestigende informatie en legt alles wat daarmee niet strookt juist weg.

Hyundai profiteert vervolgens van het volgende effect, waardoor je er zelfs als je er bewust over nadenkt van overtuigd raakt dat je veel van die auto’s ziet rijden. De Confirmation Bias zorgt er namelijk voor dat je ‘zie je wel’ roept als er twee Hyundai’s achter elkaar door de straat rijdt. Terwijl je er even geen waarde aan hecht dat je vervolgens een paar straten zonder één Hyundai ziet. Het brein verzamelt bevestigende informatie en legt alles wat daarmee niet strookt juist weg.

Psychologisch slimme marketing dus. En je daar als consument tegen wapenen? Dat gaat gelukkig gedeeltelijk automatisch. Van reclames weet je onbewuste brein namelijk dat het reclames zijn, waardoor er iets verkocht moet worden. En nu je de Frequency Illusion kent zal je dat ook veel vaker om je heen gaan zien.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Maud Ebbekink 25 juni 2018 at 11:18

    Tof artikel Patrick!
    Persoonlijk zie ik nóg meer persuasion technieken in dit ene zinnetje van Hyundai. Namelijk:

    – Zelfoverreding: dit wordt geactiveerd door een vraag te stellen in plaats van het als een stelling te presenteren. Dit verwijdert de weerstand van de lezers/kijkers. En het zorgt ervoor dat elke keer dat ze een Hyundai zien rijden, ze terugdenken aan de vraag.

    – Het mere exposure effect doet zijn werk doordat je de commercial herhaaldelijk in de media voorbij ziet komen, maar ook doordat je steeds de vraag herhaalt als je een Hyundai ziet rijden. Elke bloodstelling zorgt ervoor dat men (onbewust) positiever wordt over Hyundai.

    Hoe dan ook: super slim bedacht van Hyundai!

  • Leave a Reply