De psychologische invloed van tijd en afstand: positievere reviews

2 januari 2017
De psychologische invloed van tijd en afstand: positievere reviews

Stel je eens voor: je hebt twee weken geleden tijdens een weekendje weg onlangs aan de andere kant van het land in een leuk restaurant gegeten. Het eten was er prima en ook aan de goede service ontbrak het niet. Gisteren at je in de stad waar je woont in een ander restaurant en ook daar waren zowel de gerechten als de service goed in orde. Grote kans dat je over het eerste restaurant een meer positieve review zal schrijven dan over de tweede. Hoe dat komt? Wetenschappers Huang, Burtch, Hong en Polman deden onderzoek (2016) naar de invloed van afstand en tijd(sduur) op de reviews die we plaatsen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

We zijn positiever over zaken ver in het verleden of ver in de toekomst, dan in het hier en nu.

‘Vroeger was alles beter’: zegt menig oudere. Is dat zo? Het geeft mooi weer hoe we verschillend kunnen denken over het hier en nu, ten opzichte van het verre verleden of de verre toekomst. Wetenschappers Liberman en Trobe ontwikkelden in 1998 de Construal Level Theory. Ze stellen dat we abstracter denken over de verre toekomst en het verre verleden, terwijl we concreter denken over het hier en nu. We denken bij vroeger dus vooral aan bijvoorbeeld het algemene nostalgische karakter en de vriendelijke manier waarop we met elkaar omgingen. Bij het hier en nu denken we in plaats daarvan aan de specifieke vertraging die onze trein gisteren had of de norse blik van de fietser die ons afsneed.

Dit lijkt te maken te hebben met het feit dat we veel concrete details uit het hier en nu kunnen opnemen, maar dat we ons op de grote lijnen moeten richten om ook het verre verleden of de verre toekomst overzichtelijk te houden. Die abstracte denkwijze zorgt er vervolgens voor dat we minder negatieve details (die 2,2x zwaarder wegen dan positieve) meenemen in de uiteindelijke beoordeling. Het gevolg? We zijn positiever over zaken ver in het verleden of ver in de toekomst, dan in het hier en nu.

Houd er dus rekening mee dat de beoordelingen van andere gasten verder weg en langer geleden gemiddeld automatisch wat positiever zullen zijn.

Diezelfde abstracte of juist concrete denkwijze geldt ook op het gebied van afstand. We denken abstracter over dat wat ver weg is, terwijl we veel concreter denken aan zaken dichtbij. In het huidige onderzoek combineren de wetenschappers voor het eerst het effect van tijd met dat van afstand. Ze onderzochten meer dan 160.000 reviews van TripAdvisor en ontdekten dat we gemiddeld positiever beoordelen, naarmate een restaurant verder bij ons vandaan zit en we daar langer geleden aten.

Kijk waar de reviews vandaan komen

Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat reviews gemiddeld genomen positiever zijn wanneer die worden geplaatst door mensen op grotere afstand of wanneer ze langer geleden in het restaurant aten. Het huidige onderzoek voegt daar aan toe dat de review gemiddeld nóg positiever is bij mensen die én verder weg wonen én langer geleden in het restaurant aten.

Wil je je een goed beeld vormen van een restaurant en de reviews zo objectief mogelijk beoordelen? Houd er dan dus rekening mee dat de beoordelingen van andere gasten verder weg en langer geleden (ten opzichte van het moment van schrijven) gemiddeld automatisch wat positiever zullen zijn.

Als restaurant zoveel mogelijk positieve reviews verzamelen? Vraag gasten dan niet meteen de volgende dag een review achter te laten, maar wacht daar bijvoorbeeld 1 – 2 weken mee. De kans is groot dat ze zich dan vooral de fijne ambiance herinneren, terwijl ze die lastige schittering in hun ogen tijdens de ondergaande zon alweer vergeten zijn.


Artikel met plezier gelezen? Like me op Facebook en lees wekelijks slimme psychologische tips die je direct kunt inzetten. Geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Liberman, N., & Trope, Y. (1998). The role of feasibility and desirability considerations in near and distant future decisions: A test of temporal construal theory. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 5.

Huang, N., Burtch, G. Hong, Y. & Polman, E. (2016). Effects of multiple psychological distances on construal and consumer evaluation: A field study of online reviews. Journal of Consumer Psychology, 26, 474-482.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply