Een hoestdrankje moet vies zijn: dan werkt ‘ie beter

12 mei 2017
hoestdrank

Hoestdrankjes, waarom voegen de fabrikanten daar niet een lekker smaakje aan toe? Simpel, omdat ze dan minder goed werken. Een hoestdrankje moet vies smaken, want dan verwachten we dat het mengsel veel beter werkt. Psychologisch gezien hebben we heel uitgesproken verwachtingen over bijvoorbeeld een hoestdrankje, een gezonde smoothie en een glas frisdrank. het hoestdrankje moet daarom vooral vies smaken.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Van een glas frisdrank verwachten we een zoete smaak en een gevoel alsof je meteen nieuwe energie hebt. De smoothie mag een vreemde (bittere) nasmaak hebben en het hoestdrankje moet vooral complex smaken en vies zijn. Op die manier zijn de drie drankjes goed in lijn met onze verwachtingen, op basis van psychologische schema’s.

Fabrikanten van hoestdrankjes doen er daarom verstandig aan om hun producten zo vies mogelijk te laten smaken, dat associëren we met een optimale werkzaamheid.

Overtuigen op basis van verwachtingen

Een dokter in een witte jas is betrouwbaar, met een Brabander kun je een avond lang lachen en van Youp van ’t Hek weet je dat hij altijd wat te zeuren en te zeiken heeft. Het zijn belangrijke verwachtingen die we hebben van mensen en van producten, zelfs als we daar zelf nog geen ervaring mee hebben.

Van het hoestdrankje verwachten we dat deze vies zal smaken, want daar zullen de werkzame stoffen wel voor zorgen. We associëren ongezond met lekker (frisdrank), gezond met een vreemde nasmaak (smoothies) en medische wondermiddeltjes met alles dat we maar beter meteen achterover kunnen slaan om er vanaf te zijn (hoestdrank).

Fabrikanten van hoestdrankjes doen er daarom verstandig aan om hun producten zo vies mogelijk te laten smaken, dat associëren we met een optimale werkzaamheid. Een heerlijk smaken hoestdrankje zouden we al snel associëren met mogelijk ongezonde toevoegingen, waar we niet op zitten te wachten als we van de hoest af willen komen om weer gezond te worden.

Psychologische schema’s bepalen wat we van iets of iemand verwachten. Des te beter je daar op inspeelt of je het product op afstemt, des te groter de kans dat je daarmee overtuigt. Het is een van de lessen die Pacelle Van Goethem je leert in haar boek ‘IJs verkopen aan eskimo’s’.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply