Waarom is Vakantieveilingen.nl zo’n succesvolle website?

17 maart 2014

Vakantieveilingen.nl bestaat inmiddels een aantal jaren (de website ging in 2007 van start) en is in die korte tijd tot uitgegroeid tot een enorm succes. Volgens de eigen website komen er dagelijks meer dan 200.000 bezoekers meebieden op de veilingen en vinden er maandelijks meer dan 150.000 veilingen plaats. Wat zijn vanuit de consumentenpsychologie de factoren die bijdragen aan het succes van de website? Als consumentenpsycholoog zie ik soms net even meer dan de gemiddelde gebruiker. Heb je eenmaal door hoe Vakantieveiingen.nl succes heeft? Dan kun je dit wellicht toepassen binnen je eigen webshop of op een website die je beheert.

Gemakkelijk inloggen op de website en meebieden

Vakantieveilingen Facebook loginVakantieveilingen.nl probeert het zo gemakkelijk mogelijk te maken om mee te kunnen doen. We houden als consument van de ‘weg van de minste weerstand’. Des te minder stappen we dienen te zetten om ons bijvoorbeeld aan te melden, des te groter de kans is dat we meedoen. Vakantieveilingen.nl maakt gebruik van een Facebook-inlogmogelijkheid. Dat betekent dat het met 1 druk op de knop mogelijk is om toestemming te geven voor het delen van je gegevens. Vervolgens kun je direct meebieden op Vakantieveilingen.nl. Het is niet nodig om eerst een profiel aan te maken, waarmee Vakantieveilingen.nl je direct binnen probeert te halen zodra je ‘zin’ hebt om te bieden. Het is de emotie van het moment die er bij deze vorm van ‘hot cognition’ voor zorgt dat we minder rationeel nadenken, maar direct de beslissing nemen om mee te gaan bieden.

Autoriteit van Vakantieveilingen.nl

Autoriteit Vakantieveilingen.nlDaarnaast presenteert Vakantieveilingen.nl zich als een autoriteit op het gebied van online veilen. De website profiteert van het first mover advantage en heeft uit weten te groeien tot de grootste speler op de Nederlandse markt. Bovendien staan er onderaan op de homepage 3 logo’s, van ‘Website van het Jaar’, ‘Keurmerk Online Veilen’ en ‘Thuiswinkel Waarborg’. Met name het tweede logo is interessant, aangezien dit gaat om een stichting opgericht onder toeziend oog van het Thuiswinkel Waarborg, maar geïnitieerd door Vakantieveilingen en BVA Auctions. Wat dat betreft lijkt Vakantieveilingen.nl heel duidelijk aan autoriteit te willen werken, door een keurmerk in het leven te roepen (dat volgens de eigen berichten overigens wel onafhankelijk zal werken). De logo’s zorgen voor meer autoriteit, waardoor Vakantieveilingen een belangrijk deel van het risico om mee te bieden wegneemt.

Winnen van veilingen

Vakantieveilingen winnen

Een derde interessant element aan de website van Vakantieveilingen is de mogelijkheid om een veiling te winnen. Wanneer we een moment van succes ervaren (winnen van een veiling), maken onze hersenen dopamine aan. Dit is een neurotransmitter die zorgt voor een gelukzalig gevoel, dat een verslavende werking heeft. Vakantieveilingen.nl biedt ons de mogelijkheid om veilingen te winnen, waarmee we bovendien op een voordelige manier uit kunnen. Het winnen van een scherp geprijsde veiling is daardoor een stuk leuker dan het simpelweg profiteren van een korting. Vakantieveilingen.nl zorgt ervoor dat we niet alleen een uitgave doen voor een uitje of een product, we kunnen genieten van een ervaring die dankzij dopamine heerlijk aanvoelt.

Tijdsdruk en consumentenpsychologie

Vakantieveilingen.nl tijdsdruk

De belangrijkste troef van Vakantieveilingen.nl heeft echter te maken met tijdsdruk. Zodra je de website opent zie je al direct een van de veilingen verschijnen, maar zodra je even omlaag scrolt komen er daar al snel 4 anderen bij, die binnen 1 minuut af zullen lopen. Wat doen die veilingen met nog maar nauwelijks overgebleven tijd met je? Vanuit de consumentenpsychologie weten we dat deze druk een bepaalde vorm van stress in ons hoofd creëert. We willen de kans niet missen om gebruik te maken van de scherpe aanbieding. Als we snel meebieden kunnen we de veiling winnen en voordelig op reis of een dagje weg. De tijdsdruk zorgt opnieuw voor ‘hot cognition’, waardoor we reageren vanuit onze emotie. De stress van de tijdsdruk zorgt ervoor dat we onze meer rationele manier van denken even opzij zetten, om zo snel mogelijk toe te kunnen slaan.

Vakantieveilingen.nl past wat dat betreft een aantal slimme strategieën toe, om bezoekers te verleiden mee te bieden en uiteindelijk een veiling te winnen. Ook indien je geen webshop hebt waarin je tellers af laat lopen kun je hier gebruik van maken, zij het op een iets andere manier. Probeer urgentie te creëren, net als autoriteit, eenvoud en de ervaring om een fijne deal te scoren. Je zal merken dat dit je verkopen zal doen laten toenemen.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply