Met een goed gevoel gewassen: de psychologie van een spiegel in de wasstraat

13 mei 2022

Vers uit de wasstraat ben ik in de auto misschien wel op z’n gevaarlijkst. Ik probeer in de ruiten van kantoren waar ik langsrij een glimp op te vangen van de weer als nieuw glanzende lak. Voor een tevreden knikje achter het stuur: het ziet er weer fantastisch uit. En dat stemt tevreden, het was inderdaad een goed idee om ‘m schoon te laten wassen. Maar zou de wasstraat me daar niet al bij kunnen helpen? En psychologisch slim gebruik te maken van de Peak End-rule? De spiegel aan het einde van de wasstraat is een psychologisch schot voor open doel.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Het consumentenbrein is bijzonder slecht in het herinneren van ervaringen. Dat wil zeggen, we onthouden bijvoorbeeld niet hoe lang iets duurt. En er gaan allerlei details langs ons heen.

Wat het brein wel onthoudt zijn twee dingen:

  • Het hoogte- of dieptepunt van een ervaring, de piek (Peak)
  • Het einde van een ervaring (End)

Die twee onderdelen van een herinnering komen samen in de Peak End-rule, naar idee van experts in consumentengedrag Daniel Kahneman en Barbara Frederickson.

Peak End-rule: spiegel in de wasstraat

De wasstraat heeft een geweldige kans om klanten blij te maken met die Peak End-rule. Waarom staat er direct na het wassen niet een enorme spiegel klaar? Waar je rustig langsrijdt om jouw fris gewassen auto extra goed te bekijken? Of zet meerdere spiegels neer, om vanuit iedere hoek te genieten van de geweldige keuze om weer langs de wasstraat te gaan.

Bij een bezoek aan de wasstraat zorgen de borstels, spuiten, het sop en bijvoorbeeld knipperende verlichting voor het hoogtepunt. Je voelt je tevreden, omdat je weet dat je auto weer grondig wordt schoongeborsteld (en dat je het zelf niet hoeft te doen). De wasstraat die daar een geweldig einde aan toevoegt optimaliseert psychologisch voor puur autogeluk.


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like