Geslaagde gezondheidstruc: zo kies je voor minder calorieën

4 mei 2020

Gezonder kiezen als je uit eten gaat? Er is veel kritiek geweest op de Patiënt Protection and Affordable Care Act uit 2010 in de Verenigde Staten. Het verplicht restaurantketens om het aantal calorieën van een gerecht op de menukaart te vermelden. Volgens criticasters zou het niet helpen om gezonder te kiezen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de methode werkt, maar dat veel restaurants de informatie verkeerd aanbieden.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

De calorie-informatie staat vaak rechts van de namen van de gerechten. Terwijl een positie links daarvan veel effectiever zou zijn. Veel menukaarten lezen nu als volgt:

Filetto di prosciutto di Parma 620 Kcal

Op die manier heeft het weinig effect. Terwijl het een enorm verschil zou maken als de restaurants dat veranderen in:

620 Kcal Filetto di prosciutto di Parma

Informatie met precies dezelfde lengte en inhoud, maar stukken effectiever door de plaatsing van de calorie-informatie aan de juiste kant.

Primacy Effect

Er is al vaker onderzoek gedaan naar de samenstelling van de menukaart en de invloed op onze (gezonde) keuzes.

Het huidige onderzoek toont aan dat de volgorde belangrijk is, omdat we de eerste stukjes informatie onbewust significant meer aandacht geven dan wat er volgt. Het primacy effect treedt op als we on-the-spot keuzes moeten maken. We besteden veel aandacht aan de eerste informatie, waarna we minder aandacht hebben voor wat er volgt.

Door de calorie-informatie vóór de naam van het gerecht te plaatsen gaat daar voortaan de meeste aandacht naar uit. En blijken we tot zo’n 28% minder calorieën te bestellen. Door de informatie simpelweg anders aan te bieden, zonder uitgebreide argumentatie of andere uitleg.

Van rechts naar links

In Nederland zijn restaurants nog niet verplicht om de informatie erbij aan te geven. Toch kom je het gelukkig steeds vaker tegen. En wil je jezelf daar een plezier mee doen? Begin dan dus met het aantal calorieën en lees daarna pas de naam van het gerecht. Om de meeste aandacht te schenken aan dat wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld als je beter op je gewicht wilt letten.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Dallas, S.K., Liu, P.J. & Ubel, P.A. (2019). Don’t Count Calorie Labeling Out: Calorie Counts on the Left Side of Menu Items Lead to Lower Calorie Food Choices. Journal of Consumer Psychology, 29, 60-69.

FDA. (2018). Menu labeling requirements. Retrieved from https://www.fda.gov/Food/GuidanceRegulation/ GuidanceDocumentsRegulatoryInformation/Labeling Nutrition/ucm515020.htm. Accessed online 24 May 2018.

Gurhan-Canli, Z. (2003). The effect of expected variability of product quality and attribute uniqueness on family brand evaluations. Journal of Consumer Research, 30, 105–114. https://doi.org/10.1086/374695

Romero, M. & Biswas, D. (2016). Healthy-Left, Unhealthy-Right: Can Displaying Healthy Items to the Left (versus Right) of Unhealthy Items Nudge Healthier Choices? Journal of Consumer Research, 43, 103-112.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply