Abonnement en achteraf betalen: je brein wordt er niet blij van

27 november 2020

Onlangs werd ik benaderd door De Nationale Denktank. Al 15 jaar zetten getalenteerde academici zich in voor een actueel vraagstuk, en deze keer houden ze zich bezig met financiële zelfredzaamheid. Want kunnen we eigenlijk wel goed met ons geld omgaan? Psychologisch liggen daar wel wat uitdagingen, bijvoorbeeld bij abonnementen en achteraf betalen. Word je daar immers niet ontzettend blij van?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Nee, als je jouw brein in z’n hart zou kijken moet het daar niets van hebben. Vooraf betalen en eigendom na eenmalige aanschaf, dat is wat echt gelukkig maakt. En toch voelt dat heel anders, omdat ons bewustzijn iets anders vertelt.

En zo’n abonnement dan? Het creëert meerdere kleine betaalmomenten, in plaats van één grote. Psychologisch doet vijf keer tien euro betalen meer pijn dan één keer vijftig.

Hoe lekker is het immers om eerst je bestelling te ontvangen, er dan eens kritisch naar te kijken en daarna pas te hoeven afrekenen? En is het niet heerlijk dat je zonder grote uitgave (vooraf) maandelijks een vaste lage prijs betaalt en daardoor altijd precies weet wat het kost?

De mentale boekhouder

De beide voorbeelden lijken misschien heel aantrekkelijk, maar onze mentale boekhouder wordt er bepaald niet blij van.

Juist vooraf betalen maakt namelijk gelukkiger. Je doet een uitgave, waarna je even moet wachten en daarna pas de bestelling of beloning ontvangt. In de tussentijd moet je brein z’n best doen om de uitgave ‘goed te praten’, omdat we er niet van houden om verkeerde beslissingen te nemen. Dat je eerst betaalt en daarna pas profiteert speelt in op dit automatische mechanisme. Jouw mentale boekhouder schrijft te betaling als het ware stukje bij beetje af. Na een paar dagen, een week of een paar maanden ben je de betaling vergeten en ontvang je dus een gratis product, dienst of wat je dan ook gekocht hebt.

En zo’n abonnement dan? Het creëert meerdere kleine betaalmomenten, in plaats van één grote. Psychologisch doet vijf keer tien euro betalen meer pijn dan één keer vijftig. Omdat je ook minder blij wordt van weer een tientje op straat als je al een miljoen hebt, dan wanneer je platzak door de straten struint en diezelfde tien euro vindt.

Omarm de vroegtijdige en eenmalige betaalpijn

Wil je jouw brein echt blij maken? Ga dan tegen de intuïtie in. Dus betaal eenmalig en het liefst vooraf. Dat doet even (betaal)pijn, maar vertrouw op je brein om die wond netjes voor je te helen.

Het is een belangrijk inzicht, bijvoorbeeld als je wilt werken aan financiële zelfredzaamheid. En daarom een van de adviezen die ik deelde met De Nationale Denktank, die nu werkt aan een spelvorm voor kinderen op bijvoorbeeld de scholen. Om ze beter met geld om te leren gaan, hopelijk door de abonnementen en achteraf betalen alvast vroegtijdig in de ban te doen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply