Hoe Bol je slim beïnvloedt met het verlanglijstje

24 december 2021

Het verlanglijstje kennen we van Sinterklaas, en bijvoorbeeld van kerst. En van Bol.com en andere grote webwinkels. En dat lijstje is dat niet alleen om jou te helpen herinneren wat je ook alweer wilde hebben. Er zit een heel andere reden achter. Psychologisch gaat het om de Hobson’s Choice. En meer in het bijzonder om de Hobson’s+1. Het is een keuzetechniek waarvan de roots honderden jaren teruggaan, maar die vandaag de dag bijzonder effectief blijkt.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Wel of niet kopen

Stel dat het verlanglijstje bij Bol er niet zou zijn. Als je online een product bekijkt heb je dan een bijzonder eenvoudige keuze:

  • Het product wel kopen
  • Het product niet kopen

Dus wil je het al een tijdje hebben? Ben je overtuigd door de reviews (1, 2 en 3)? Of wil je het om een andere reden kopen? Dan koop je het product, die keuze is makkelijk. Maar ben je nog niet helemaal overtuigd? Bij een beetje twijfel durft het brein het nog niet aan. Dus is er maar één alternatief over: niet kopen. En dat is natuurlijk niet wat Bol graag ziet.

Verlanglijstje bij Bol: Hobson’s+1 keuze

Daarom heeft Bol het verlanglijstje. Daarmee is er namelijk een keuze bij gekomen:

  • Het product wel kopen
  • Op het verlanglijstje zetten
  • Het product niet kopen

Het psychologische voordeel hiervan zit ‘m in die eerste twee. Je wilt als consument onbewust een keuze hebben. Dat wil zeggen, zonder keuze voelt het bijzonder onbevredigend. Met te veel keuze zou je in de stress schieten. Maar met minimaal één keuze ervaar je autonomie, en heb je het gevoel dat jij bepaalt waar je voor gaat.

De eerste en tweede optie zijn bovendien duidelijk in beeld. Bol (en andere webshops) gebruiken contrasterende kleuren voor knoppen om het product te kopen. En ook de knop voor het verlanglijstje is nooit ver weg.

Het product niet kopen is ook een optie, maar daar is geen visuele aanwijzing voor. Er bestaat niet zoiets als een knop in de webshop om aan te geven dat je het niet wilt hebben.

Daardoor gaat de aandacht automatisch uit naar ‘het product wel kopen’ en naar ‘op het verlanglijstje zetten’. Met die twee opties is jouw brein tevreden, en hoef je dus niet verder na te denken. Bol zorgt er daarmee voor dat de optie ‘het product niet kopen’ onbewust een beetje naar de achtergrond verdwijnt.

Gebruik geen verlanglijstje

Het is lastig om je hier tegen te wapenen, omdat de optie ‘niet kopen’ geen aparte knop heeft. Wel kun je proberen in ieder geval geen verlanglijstje te maken. Als je het echt graag zou willen hebben zou je het nu wel kopen. Dus twijfel je (nog)? Dan kun je het beter ook niet op een verlanglijstje zetten. Vertrouw er maar op dat het je echt nog wel een keer te binnenschiet als je het toch nodig hebt of graag wilt hebben.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

You Might Also Like