Black Friday op z’n retour? Green Friday en Giving Tuesday rukken op

30 november 2019

We hebben de dag met de grootste aanbiedingen weer achter de rug en afgemeten aan de media-aandacht was het weer groter dan ooit. Opnieuw vroegen kranten, radio en televisie me als zogezegd Black Friday-expert welke trucs winkels uithalen, hoe we in verleidingen trappen en naar de beste tips om ons te beschermen. En minstens zo interessant, naar de tegenbewegingen die er in Nederland opkomen. Green Friday en Giving Tuesday, die volgend jaar wel eens veel groter zouden kunnen worden.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Green Friday is het duurzame zusje van Black Friday. Met acties voor een beter milieu, zoals Dille & Kamille die 1.000 vierkante meter (m2) bos plant in Nederland en Costa Rica.

En minstens zo interessant, de opkomst van Giving Tuesday om iets goeds terug te doen. Met donaties of door zelf aan de slag te gaan voor het goede doel. Waarmee al honderden miljoenen dollars zijn opgehaald. En dat psychologisch weer een interessante kans biedt voor consumenten, om te compenseren voor hun koopgedrag tijdens Black Friday. Daarover de komende dagen meer, omdat ik daar voor EditieNL wat over zal vertellen.

UPDATE: EditieNL vroeg me naar Giving Tuesday: is dat niet gewoon ‘afkopen’?

Black Friday-specialist: in de media

De media-aandacht voor Black Friday was weer enorm, waardoor je op allerlei plaatsen handige tips hebt kunnen vinden. Om niet in de trucs te trappen of om de beste deal te scoren. Een overzicht:

  • RTL Nieuws
    Black Friday bij de Koopgoot: ‘Ik denk dat er een heleboel nep is’
  • Metro
    ‘Er moet een tegengeluid op Black Friday zijn’
  • Telegraaf
    Het is Black Friday: trap niet in deze valkuilen
  • Trouw
    Op Black Friday schakelen winkels ons verstand uit, zodat het bonzend hart het overneemt
  • 7Days
    Met deze tips houd jij het hoofd koel op Black Friday
  • RTL Nieuws
    Kijken, kijken, wel kopen: recordomzetten verwacht op Black Friday
  • RTL Nieuws
    Black Friday: je wilt het niet, maar koopt toch dat dingetje

Door de enorme media-belangstelling kon ik Hart van Nederland, EenVandaag, SLAM en Radio1 ondanks hun aanvragen helaas niet te woord staan. Wel sprak ik eerder met Textilia over Giving Tuesday, schoof ik aan bij 5 Uur Live en nam ik een podcast op voor De Ondernemer en Marketingfacts.

Minder spullen, meer ervaringen

Volgens de eerste peilingen hebben we collectief wéér meer gekocht tijdens Black Friday. Ondanks initiatieven zoals Green Friday en Giving Tuesday hebben we weer massaal spullen in huis gehaald. Mooier zou het wat mij betreft zijn als we meer ervaringen zouden kopen, om daar met anderen van te genieten.

Wil je het over een maand of verder in de toekomst nog hebben over de uitgaven die je deed? En er samen met anderen van nagenieten? Spreek af om door het bos te gaan wandelen, drink een kop koffie in de stad of ga een avondje naar de film. Helemaal niet duur en ideaal voor een duurzaam geluksgevoel. Ervaringen maken veel gelukkiger dan spullen, zowel voor jezelf als wanneer je die aan anderen cadeau doet.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply