Hoe overleef je de koophysterie rondom de feestdagen?

15 november 2019

Hoe overleef je Singles Day, Black Friday, Cyber Monday én de uitverkoop voor zowel Sinterklaas als de kerstdagen die eraan zitten te komen? Winkeliers proberen je met slimme trucs en handige psychologie naar binnen te lokken, je meer te laten kopen dan je van plan was en dompelen je onder in hun bijzondere kerstcommercials. Hoe doen ze dat en wat kun jij doen om je te wapenen tegen al die invloeden? Ik legde het uit bij 5 Uur Live op RTL4. En omdat ik hier wat meer ruimte heb zet ik het graag nog een keer voor je op een rij.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Tip: liever de uitzending terugkijken? Dat kan. Ik was de eerste gast en kom bij 4:33 minuten aan tafel.

Hoe verleiden winkels je om te kopen?

Winkels hebben allerlei trucs om je tijdens Black Friday en rondom de feestdagen te verleiden om te kopen. Het liefst net iets meer dan je van plan was, voor een hoger bedrag dan je eigenlijk wilde besteden. Hoe ze dat doen? Ze gebruiken daarvoor 4 belangrijke stappen:

  1. Aandacht trekken

    Winkeliers zullen eerst je aandacht moeten trekken, in het overweldigende aanbod dat er beschikbaar is. Hoe ze dat doen? Ze gebruiken opvallende rode tekst, grote sale-borden in rood en geel of zorgen voor knipperende verlichting en bewegende items in de etalage.
  2. Ervaren
    Hebben ze je aandacht? Ze verleiden je natuurlijk om binnen te komen, en daar vervolgens zo snel mogelijk iets aan te raken. Uitgestalde producten, opstellingen om iets uit te proberen of te proeven: allemaal bedoeld om je zo snel mogelijk wat vast te laten pakken. Eenmaal aangeraakt zorgt het endowment-effect ervoor dat je het meteen wilt hebben.
  3. Korting
    Nog niet helemaal overtuigd nadat je het hebt aangeraakt en uitgeprobeerd? Dan wordt het tijd voor de korting. Het gevaar dat je die korting misloopt als je er nu niet van profiteert maakt een afgeprijsd artikel onweerstaanbaar.
  4. Schaarste
    De kers op de taart is een gevoel van schaarste. OP = OP of ‘Zolang de voorraad strekt’, dus het is belangrijk om snel te handelen. En wat dacht je van die enorme drukte in de winkelstraat en de massale reclame door webwinkels? Ze maken je samen één ding duidelijk: als jij niet handelt gaat iemand anders er met die mooie korting vandoor. Je voelt de urgentie om snel te handelen, zodat de verleiding compleet is.

Tip: vorig jaar deelde ik ook al een aantal inzichten, net als tips om er niet in te trappen.

Handige tips voor Black Friday en de feestdagen

Kun je daar dan niets tegen doen? Het valt niet mee om de verleidingen te weerstaan als je zonder plan zomaar even gaat winkelen. Online en in de winkelstraat, je zal merken dat je met meer thuiskomt dan je vooraf had gedacht.

De beste bescherming? Maak een plan, om vooraf vast te stellen wat je nodig hebt en wat je daarvoor wilt betalen. Ga doelgericht op zoek en wacht op kortingen voor aankopen die je al langer wilde doen. Deel je plannen met iemand die belangrijke voor je is, om een extra drempel op te werpen om je door een slimme verkoper te laten verleiden tot meer aankopen.

En het beste advies om gelukkig te worden van de aankopen die je gaat doen? Gebruik Black Friday en de feestdagen om ervaringen te kopen, die je cadeau doet aan anderen. Plan een moment om samen in de stad een kopje koffie te gaan drinken, ga een avondje naar de bioscoop of spreek af om samen gewoon een stuk door het bos te gaan lopen. Dat zijn de cadeaus die echt gelukkig maken, voor jullie beiden. En dan hoef je niet mee te doen aan de verleidelijke trucs die winkeliers uithalen. Wist je bijvoorbeeld dat:

Bovendien bouwen merken doorlopend aan hun imago, zodat jij je daarmee kunt identificeren. Zoals John Lewis en Coca Cola die ik met Tooske en Daphne tijdens de uitzending van 5 Uur Live even besprak. Om je dat heerlijke gevoel te geven, door je aan te sluiten bij zo’n merk. Mentaal als je geniet van de commercial en veel concreter door er daadwerkelijk te gaan winkelen. Zodat jij die persoon wordt die je graag wilt zijn, voor bijvoorbeeld een heerlijk warme en sfeervolle kerst:


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply