Het numerieke precisie-effect: 54.986 vouwbewegingen verkochten de Samsung Galaxy Fold

7 februari 2022

Toen Samsung de Galaxy Fold als eerste smartphone met een opvouwbaar scherm introduceerde koos het voor een bijzonder specifiek maximaal aantal vouwbewegingen. De technologiereus vertelde dat het scherm moeiteloos 54.986 keer kon buigen. Waarom werd er niet (bijna) 55.000 keer gebruikt? Experts in consumentengedrag deden onderzoek en ontdekten het numerieke precisie-effect. Bij onbekende (nieuwe) features van een product blijkt numerieke precisie extra overtuigend.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Nieuwe technologie zoals smartphones (laat staan smartphones met een opvouwbaar scherm) maakt veel mensen enthousiast. Tegelijkertijd brengt het ervaren risico’s en onzekerheid met zich mee, simpelweg omdat het nieuw is. Betrouwbaarheid is dus essentieel in de verkoopstrategie.

Die betrouwbaarheid blijkt bijvoorbeeld uit maximaal 54.986 vouwbewegingen, in plaats van (ongeveer) 55.000. Consumenten gaan er onbewust vanuit dat dit heel precies getest, gevalideerd en verfijnd is, in plaats van grofweg ingeschat.

Voor onbekende features

Het numerieke precisie-effect treedt op bij de beoordeling van onbekende features, van bijvoorbeeld een nieuwe smartphone. De opvouwbaarheid van een scherm is dus een goed voorbeeld. Het aantal pixels in het display andersom niet. Daarmee zijn veel consumenten veel beter bekend.

De meer specifieke kalibratie (tests, validatie en verfijning) creëeren een perceptie van betrouwbaarheid en betere prestaties. Dit verhoogt de koopbereidheid, met name bij nieuwe producten met onbekende features. Zodra de features beter bekend zijn verdwijnt dit effect.

Het numerieke precisie-effect

Het numerieke precisie-effect voegt een nieuw inzicht toe aan dat wat we weten over precisie en ronde getallen. Het bleek bijvoorbeeld al dat mannen liever €8,86 afrekenen, terwijl vrouwen liever €9 betalen. Of het numerieke precisie-effect zoals bij Samsung ook vooral geldt voor mannen wordt uit het onderzoek niet duidelijk.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Park, H. & Kwon, J. (2022). The Numerical Precision Effect: How Precision of Attribute Information Affects Adoption of Technology Products. Journal of Consumer Psychology, 32, 69-76.

Urbany, J. E., Dickson, P. R., & Wilkie, W. L. (1989). Buyer uncertainty and information search. Journal of Consumer Research, 16, 208–215.

 


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like