Laat een klimaatbonnetje ons duurzamer kiezen in de supermarkt?

4 februari 2022

RTL Nieuws berichtte onlangs over de klimaatstempel, zoals Noorse supermarkten die gebruiken. Het geeft aan hoe duurzaam een product is. Na de invoering nam de verkoop van plantaardige producten sterk toe, terwijl consumenten vlees veel vaker lieten liggen. Zou zoiets ook in Nederland werken? En hoe pak je dat psychologisch slim aan?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Keurmerken voor biologisch, milieuvriendelijk en gezondere voeding slaan maar moeilijk aan. De informatie die ons moet helpen betere keuzes te maken leggen we vooral makkelijk naast ons neer. Hoe kan het dan dat zo’n klimaatstempel of klimaatbonnetje in Noorwegen wel werkt? Vooral omdat ook Duitsland en België er al succes mee boeken?

Eco-stempel: verplichte keuze

De stempel of het keurmerk lijkt vooral waardevol om consumenten te verplichten een keuze te maken. Pas als het duurzame en niet-duurzame alternatief pal naast elkaar liggen ontstaat er een keuzemoment. Wel of niet duurzaam, iets dat je in de supermarkt helemaal zelf bepaalt. Pas als een consument voor optie A of optie B moet kiezen ontstaat er een gevoel van verantwoordelijkheid.

Een klimaatstempel heeft dus pas zin als het lukt om twee of meer producten makkelijk met elkaar te vergelijken. Een duurzaam alternatief mét keurmerk ten opzichte van een regulier product zonder keurmerk is dan niet voldoende.

Jouw klimaatscore op het bonnetje

Daarnaast biedt het klimaatbonnetje mogelijkheden. In Noorwegen kun je op de bon zien hoe klimaatvriendelijk je hebt gekozen. Door alle producten op te tellen tot een klimaatscore kan de supermarkt aangeven of je het goed, matig of slecht doet. Die visualisatie biedt enorme kansen. Je zou zelfs een gemiddelde score of een minimaal aanbevolen score kunnen delen. Om inzichtelijk te maken hoe een individuele consument scoort ten opzichte van de sociale norm of het sociaal wenselijke. Pas dan wordt goed duidelijk hoeveel effect die ene steak (34 kilo CO2) of dat pak bonen (1 kilo CO2) hebben.

Het zegt namelijk ook weinig als je hoort hoeveel gram CO2 jouw auto per kilometer uitstoot of hoeveel gas en (grijze) stroom je in een jaar gebruikt. Het krijgt pas psychologische waarde als je hoort hoeveel minder zuinig, duurzaam en klimaatvriendelijk je bent dan anderen. Of dan wat we eigenlijk zouden moeten doen om het klimaat te redden.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

 


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like