Zodra je een nieuwe auto overweegt zie je die waarschijnlijk ineens veel meer rijden. Tenminste, dat gevoel krijg je als je om je heen kijkt. Er rijden er nog net zoveel als voorheen, maar je let er simpelweg scherper op. Jouw brein focust zich op wat jij belangrijk vindt. En dat inzicht kun je heel goed gebruiken om jouw doelen te bereiken. Schrijver Robin Sharma omschrijft het in zijn boek The monk who sold his Ferrari als Joriki.
1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond
Joriki staat voor de kracht die ontstaat uit gerichte concentratie van de geest. Het gaat om pure focus, bijvoorbeeld op een specifiek doel dat je voor ogen hebt.
Stel jezelf een doel
Stel jezelf een doel, bijvoorbeeld om volgende maand minimaal twee boeken over persoonlijke ontwikkeling te lezen. En gebruik Joriki om je volledig te storten op die persoonlijke ontwikkeling. Zoek ernaar via Google, volg op Facebook een groep die daarover praat en vertel het je naasten.
Vanaf dat moment dat je merken dat je veel meer gaat opmerken, wat te maken heeft met persoonlijke ontwikkeling. En met boeken daarover. Er valt je een reclame op in de stad, je ziet het voorbij komen op een blog en misschien spreek je er zelfs een van je vrienden of kennissen over.
Benut de concentratie door het brein
Door jezelf erin te verdiepen richt je jouw brein als het ware op dat wat je belangrijk vindt. Het brein is een filter, dat alleen relevante informatie doorlaat naar het bewustzijn. Met een duidelijk doel voor ogen stem je dat filter als het ware af op wat je graag wilt weten.
En dat gebeurt automatisch als je een andere auto overweegt of als je een mooie reis wilt maken. Met een beetje gerichte sturing kun je het gebruiken om jouw doel helder voor ogen te houden. En uiteindelijk te bereiken wat je wilt, omdat je er steeds mee bezig bent. Zo zal je merken dat je makkelijk twee boeken over persoonlijke ontwikkeling leest, als je het als duidelijk doel stelt. Richt je omgeving in met dat wat je belangrijk vindt, en je zal merken dat jouw doelstellingen veel beter haalbaar worden.
Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.