Hoe verleiden winkels consumenten om meer te kopen dan ze van plan waren?

6 augustus 2021

Wil je de beste tip om minder voor de verleidingen van winkeliers te vallen? Ga niet winkelen. Het is de enige manier waarop je zeker weet dat je niet in de verleiding komt om toch iets te kopen. Ook als je dat niet van plan was. Of juist als je dat niet van plan was. Die ongeplande aankopen, dat is namelijk waar veel winkels een groot deel van de omzet aan te danken hebben. Welke psychologische trucs halen ze uit om dat voor elkaar te krijgen? Ik deel 5 trucs die winkels gebruiken om jou als consument te verleiden.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie
Winkels proberen jouw aandacht te trekken. En hebben ze die aandacht? Dan richten ze die op de producten die ze te verkopen hebben. Als je eenmaal naar de producten kijkt is de kans namelijk groot dat jij je behoeften herinnert. Of dat je nieuwe behoeften ontwikkelt, zodat je de urgentie voelt om het product aan te kopen.

5 trucs van winkeliers om jou meer te laten kopen

  • Meer ruimte in het schap (Chandon et al. 2009)
    Door producten meer ruimte in het schap te geven krijgen ze meer aandacht. Daarnaast plaatsen winkeliers producten soms op meerdere plekken in de winkel, zodat ze zeker weten dat je ze zal zien.
  • Meer meters door de winkel (Granbois 1968)
    De plaatsing van tussenschotten, hoge schappen en andere obstakels maakt dat je meer meters moet maken door de winkel. Je ziet daardoor automatisch meer producten dan wanneer je rechtstreeks op je doel was afgegaan.
  • Zijpaden en zijpaden van zijpaden (Hui et al. 2013)
    Zijpaden verleiden tot meer ongeplande aankopen. Hoe meer er te ontdekken valt, des te groter de kans dat je vroeg of laat valt voor de verleiding van de winkelier.
  • Bewuste spreiding door de winkel (Iyer 1989)
    Door veel gekochte producten bewust door de winkel te spreiden moet je als consument waarschijnlijk meer meters afleggen. Ook langs producten die je anders niet zo snel zou bekijken.
  • Slimme winkel-layout (Newman and Cullen 2002)
    Supermarkten en andere grote(re) winkels denken heel nadrukkelijk na over de winkel-layout. Een grid van zijpaden nodigt bijvoorbeeld uit om de winkel pad voor pad door te gaan, zodat je zoveel mogelijk producten bekijkt.

Let op: los van de trucs van winkeliers kan ook jouw eigen brein je verleiden om meer te kopen. Met brede (in plaats van smalle) visuele aandacht ben je meer geneigd om meer te verkennen, en daardoor meer te kopen.

Kun jij je wapenen?

Wil je het liefst zo min mogelijk in de verleiding komen? Wapen je tegen de inzet van winkeliers met een boodschappenlijstje. Dat werkt in de supermarkt, net als in iedere andere winkel. Schrijf voor jezelf op wat je nodig hebt. Ga zo recht mogelijk op je doel af, kijk voor je en probeer de andere producten om je heen te negeren.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

You Might Also Like