Druk maar niet dik: hoe een volle agenda jouw zelfbeheersing verbetert

25 februari 2019

We voelen ons drukker dan ooit, en dat blijkt ook voordelen te hebben. Experts in consumentengedrag ontdekten dat zo’n busy mindset ons helpt om gezondere keuzes te maken. Zodra we het gevoel hebben druk te zijn zorgt dat voor een verbeterd zelfbeeld, waardoor we meer zelfcontrole ervaren en makkelijker afblijven van ongezonde keuzes zoals een dikmakende donut.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Een opvallend effect? Klopt, maar houd er rekening mee dat er een verschil bestaat tussen ‘druk zijn’ en je ‘druk voelen’. Zo’n busy mindset hoeft niet te betekenen dat je daadwerkelijk nergens tijd voor hebt. Zelfs als je aan het eind van de dag lekker bij kunt komen kun je je ’s morgens en ’s middags behoorlijk druk voelen. En dat gevoel, dat biedt kansen om onbewust gezonder te kiezen.

Let op: met een busy mindset hoef je dus niet daadwerkelijk tijdsdruk te ervaren.

Van busyness naar een gezonder eetpatroon

Het gevoel dat je druk bent associëren we collectief met status en waardering (https://consumentenpsycholoog.nl/druk-zijn-als-dure-rolex-indruk-maken-met-je-volle-agenda/). Tenminste, zolang het gaat om werkgerelateerde zaken die het gevoel van druk zijn oproepen. In onze vrije tijd hebben we het liefst zo min mogelijk te doen en stralen we dat ook graag uit.

Je voelt jezelf wat belangrijker, ervaart meer zelfcontrole en blijft daardoor makkelijker af van de lekkere dikmakers.

Zo’n busy mindset door ons werk of door de opleiding die we volgen verhoogt het gevoel van self-importance, de mate waarin we ons belangrijk voelen. Logisch, omdat daadwerkelijk drukke anderen relatief veel status genieten. Hun kostbare tijd is doorbetaald en wordt meer gewaardeerd dan iemand die toch al weinig te doen heeft en even tijd maakt.

De verhoogde mate waarin we onszelf belangrijk voelen heeft gunstige effecten op keuzes die we maken. Uit eerder onderzoek blijkt dat we ons waardevoller, meer capabel en adequater voelen. Die voordelen faciliteren onze keuze voor voordelen op de lange termijn in plaats van een directe beloning. We kiezen een gezonde salade met avocado in plaats van een gesuikerde donut.

Let op: de experts in consumentengedrag vonden dit effect vooral bij proefpersonen die een goede werkmoraal belangrijk vinden.

Een beetje gevoel van status

Ben je binnenkort een dag onderweg en moet je daar keuzes maken om wat te eten? Herinner jezelf aan je drukke schema die dag, de belangrijke afspraken die je hebt of wat er thuis allemaal nog moet gebeuren als je klaar bent. Verhoog het gevoel dat je druk bent een beetje. Je voelt jezelf wat belangrijker, ervaart meer zelfcontrole en blijft daardoor makkelijker af van de lekkere dikmakers.

En als je geluk hebt spelen marketeers daar in het vervolg beter op in. Door hun ongezonde fastfood niet te presenteren als ideale keuze voor de snelle hap door drukke professionals. Juist een gezonde keuze spreekt aan in combinatie met een gevoel van druk zijn. Terwijl een vette hamburger en gesuikerde donut het veel beter doen in onze vrije tijd als we ervaren hoe het is om even aan de zijlijn te staan.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Kim, J.C., Wadhwa, M. & Chattopadhyay, A. (2019). When Busy Is Less Indulging: Impact of Busy Mindset on Self-Control Behaviors. Journal of Consumer Research, 45, 933-952.

Bandura, Albert (1989), “Human Agency in Social Cognitive Theory,” American Psychologist, 44 (9), 1175–84.

Cohen, Geoffrey L. and David K. Sherman (2014), “The Psychology of Change: Self-Affirmation and Social Psychological Intervention,” Annual Review of Psychology, 65 (1), 333–71.

Gershuny, Jonathan (2011),“IncreasingPaidWorkTime?ANewPuzzlefor Multinational Time-Diary Research,” Social Indicators Research, 101 (2), 207–13.

Mischel, Walter, Yuichi Shoda, and Philip K. Peake (1988), “The Nature of Adolescent Competencies Predicted by Preschool Delay of Gratification,” Journal of Personality and Social Psychology, 54 (4), 687–96.

Pyszczynski, Tom, Jeff Greenberg, Sheldon Solomon, Jamie Arndt, and Jeff Schimel (2004), “Why Do People Need Self- Esteem? A Theoretical and Empirical Review,” Psychological Bulletin, 130 (3), 435–68.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply