Mere Exposure-effect: bouw aan jouw merk op sociale media

18 oktober 2019

Hoe bouw je succesvol aan een merk voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld via de sociale media? Het is belangrijk om interessante content te delen en zichtbaar te zijn. Daarbij kun je gebruik maken van een handige psychologische techniek. Het Mere Exposure-effect zorgt ervoor dat jouw doelgroep je als positiever, prettiger en leuker zal beoordelen. En hoe dat komt? Gewoon door je zo vaak mogelijk te laten zien, bijvoorbeeld met je logo en bedrijfsnaam.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Laatst testte ik deze techniek tijdens ‘Op de bank, bij de bank’, een bijeenkomst georganiseerd door ABN AMRO. Ik kreeg er 10 minuten spreektijd, om 100 LinkedIn-influencers te vertellen over psychologische effecten van hun activiteit op de sociale media.

Ik vroeg ze zich voor te stellen dat ze wat geld over hadden, waarmee ze een mooi rendement wilden maken. Eerder hadden ze geïnvesteerd in Bitcoins, maar dat ging helaas niet zo goed. Deze keer wilden ze het veiliger aanpakken, dus vroegen ze een financieel adviseur om advies.

Die financieel adviseur adviseert om aandelen te kopen, waarvan hij er alvast 6 heeft geselecteerd. Ze hebben allemaal ongeveer hetzelfde te verwachten rendement en kennen een vergelijkbaar risico. De adviseur presenteert de selectie en vraagt je om daar drie aandelen uit te kiezen. Gewoon de drie die het meest prettig voelen, de aandelen waarbij je het beste gevoel hebt.

Kies 3 aandelen die het best voelen

Dit zijn de zes aandelen waar je uit kunt kiezen:

Heb je een keuze gemaakt? Selecteer er drie in je hoofd, gewoon waar jij je goed bij voelt.
Gekozen? Selecteer er drie uit de 6 aandelen hierboven en lees dan pas verder.

 

 

 

 

 

 

De kans is groot dat je heb gekozen voor NET, PAL en TRO. En niet voor LBZ, XFIK en YQM. Of dat je in ieder geval twee van de drie hebt gekozen, uit de zes waar je de keuze uit had.

Hoe dat komt? Het is de invloed van het Mere Exposure-effect. Zowel NET, PAL als TRO zijn lettercombinaties die voorkomen in ons taalgebruik. Je hebt ze vaker gezien dan de andere drie, waardoor ze voor jouw brein onbewust iets veiliger en prettiger aanvoelen. Je hebt een onbewuste voorkeur voor dat wat je vaker hebt gezien, dus kon ik voorspellen welke aandelen je zou kiezen.

Mere Exposure-effect op sociale media

En hoe je dat inzet op sociale media? Het is de moeite waard om jouw logo te vermelden bij updates die je deelt. Of jouw bedrijfsnaam, waarmee je de doelgroep daar aan kunt laten wennen. Het is dezelfde reden waarom radiocommercials zoveel herhaling kennen, terwijl je de merknaam de eerste keer ook wel gehoord hebt. Benut de kracht van herhaling, zoals ook slimme tekstschrijvers voor popsongs (https://consumentenpsycholoog.nl/wat-maakt-een-nieuw-nummer-tot-een-hit-de-kracht-van-herhaling/) dat doen.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Zajonc, R.B. (1968). ATTITUDINAL EFFECTS OF MERE EXPOSURE. Journal of Personality and Social Psychology Monograph Supplement, 9, 1-27.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply