Met dit medicijn zal je nooit meer iets vergeten

16 oktober 2020

Dat wat je wilt bewaren zal beschikbaar blijven in je brein, als je meer gebruik maakt van dit medicijn. Een handig hulpmiddel dat er bovendien voor zorgt dat jij je fitter voelt, creatiever bent en ruimte in je werkgeheugen creëert om nieuwe ervaringen op te slaan. Het is één grote goednieuwsshow, vooral omdat de prijs van het medicijn enorm meevalt. Tenminste, als je dat uitdrukt in geld.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

We zitten in een nieuwe gedeeltelijke lockdown als ik dit schrijf, dus we hebben er door het ontbreken van allerlei sociale activiteiten alle tijd voor. Het medicijn waar ik het over heb zit namelijk al gewoon in ons allemaal. Het gaat om slaap, waarmee je jouw herinneringen veel beter herinnert, als je er voldoende tijd voor neemt. Zorg ervoor dat je 8 uur per nacht slaapt, of dat je ’s middags een power nap doet als dat beter uitkomt.

40% betere herinneringen

Ik lees Why We Sleep van slaapprofessor Matthew Walker. Een aanrader eerste klas, ook al ben ik pas op een derde van het boek.

Hij beschrijft hoe we slapen en waarom slaap zo belangrijk is. Bijvoorbeeld aan de hand van een experiment, waarmee wetenschappers goede slaap simuleren. Ze laten proefpersonen slapen en plaatsen naast hun bed speakers die het geluid van een metronoom afspelen. Dat doen ze met een heel specifieke frequentie, die overeenkomt met de langzame breingolven van diepe NREM-slaap. Het is de diepe rust, waarvan we veel nodig hebben om onze herinneringen beter te herinneren.

Of ik me daardoor meer herinner dan wanneer ik dat niet zou doen is natuurlijk lastig te controleren. Feit is wel dat ik me er lekker bij voel en dat de wetenschap dus onderstreept dat dit een goed idee is.

Ten opzichte van de controlegroep scoort de onderzoeksgroep met het geluid van de metronoom de dag erna gemiddeld 40% beter op herinneringstaken. Wat aangeeft hoe belangrijk een goede diepe slaap is, als je je de volgende dag beter wilt herinneren wat je de dag ervoor hebt geleerd.

Let op: voordat je speakers naast je bed gaat zetten, alleen het precies juiste ritme van de langzame breingolven levert dit effect op. Een technisch verhaal, maar het betekent dat een paar speakers met een rustige beat geen effect (of een averechts effect) zal hebben.

Op tijd naar bed

En wil je die diepe NREM-slaap zelfstandig bereiken? Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent, bijvoorbeeld door op tijd naar bed te gaan. Ik streef ernaar om iedere (werk)dag om uiterlijk 22:00 uur in bed te liggen, zodat ik 8 uur slaap heb totdat om 6:00 uur m’n wekker gaat.

Of ik me daardoor meer herinner dan wanneer ik dat niet zou doen is natuurlijk lastig te controleren. Feit is wel dat ik me er lekker bij voel en dat de wetenschap dus onderstreept dat dit een goed idee is. Omdat ik hierdoor 8 uur slaap en voldoende diepe slaap heb. Iets waar jij ook voor kunt zorgen, ook als je wat later opstaat (en daardoor later kunt gaan slapen). Zodat je het beste medicijn iedere nacht kunt nemen, waarna je je de volgende dag meer zal herinneren en je verder vooruit komt.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply