Stiekeme psychologie in de straat: Picnic met veel volume

24 juli 2020

Dat Picnic nadenkt over z’n marketing en de psychologische voordelen daarvan is bepaald geen geheim. Michiel Muller begrijpt hoe belangrijk goede marketing is en wat een imago doet met een nieuw merk. Toch zitten er af en toe slimme randjes aan die niet iedereen opvalt, maar die wel heel belangrijk lijken in de bijdrage aan het succes. Zoals de autoradio in de schattige Picnic-wagentjes, die een volumeknop met maar twee standen lijkt te hebben.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Hun autoradio kan ongetwijfeld uit. Tenminste, dat hoop ik voor de jeugdige en enthousiaste bestuurders en daarmee ook bezorgers. Of op maximaal volume, als de andere van de twee standen die erop lijken te zitten. In ieder geval bij mij in de straat, waar je de app niet nodig hebt om te weten dat ze bijna voor de deur staan.

Last Christmas midden in het voorjaar

Niet zo lang geleden bijvoorbeeld, hoorde ik een heel herkenbaar deuntje vanuit de verte steeds een beetje dichterbij komen. Onze kant op, waardoor ik nog voordat het autootje te zien was al hele frasen mee kon neuriën. “Thissss year, to save me from tears. I’ll give it to someone speciallll,” klonk het ongewild in m’n hoofd.

En inderdaad, nog geen halve minuut later draaide het herkenbare smalle wagentje van Picnic de hoek om. En begon de bestuurster mijn boodschappen uit te pakken om ze voor de deur te zetten. Terwijl inmiddels ook de rest van de straat helemaal in de kerstsfeer geweest moet zijn, dankzij het enorme volume waarvan je niet zou verwachten dat het uit zo’n klein autootje zou kunnen komen.

Frequency Illusion

Nu kan het natuurlijk zijn dat de bestuurders gewoon houden van een lekker muziekje. Zoals ik dat zelf ook fijn vind als ik op de weg zit. Al zou het me niet verbazen als Picnic er stiekem heel blij mee is. Dat de wagentjes al van verre te horen zijn. Waardoor je toch even opkijkt als het door de straat rijdt. En je Picnic voorbij ziet schuiven, zodat je weet dat de buren er gebruik van maken.

En waardoor er een Frequency Illusion ontstaat. Die leidt tot onbewuste overschatting van het aantal klanten. Zodat het sociaal bewijs z’n werk kan doen en je het idee krijgt dat je nog haast de enige bent die z’n boodschappen zelf in de supermarkt ophaalt.

Zo’n volumeknop die alleen uit of voluit kan zou bijzonder slimme marketing zijn. Om alle ogen even op de wagentjes te richten. En jezelf goed te laten zien, zodat je met iedere rit profiteert van het Mere Exposure Effect. En laat zien dat je er bent, waardoor je weer top-of-mind wordt bij bestaande klanten en daarnaast de kans hebt om er een aantal nieuwe bij aan te trekken.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply