Volgend jaar zal ik meer lezen, minder uitgeven en gaat er niets mis

7 augustus 2020

Hoe fonetisch fijn ook, 2020 zal niet de boeken ingaan als een geweldig jaar. De kans dat volgend jaar beter wordt is daarmee behoorlijk groot. Al hebben we dat idee eigenlijk altijd, als ons gevraagd wordt de toekomst in te schatten. En het gevolg? Het valt uiteindelijk altijd tegen, waardoor we nog net zo weinig boeken uitlezen, veel teveel uitgeven en te maken krijgen met allerlei tegenvallers.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

De Planning Fallacy

Er bestaat eigenlijk geen dommere vraag dan ons de toekomst te laten inschatten. We kunnen het niet, omdat de optimism bias onze inschattingen veel te rooskleurig kleurt.

Maak alvast een potje voor onvoorziene uitgaven en turf vanaf nu de (kleine) tegenvallers tot het eind van het jaar.

We verwachten minder tijd nodig te hebben om taken af te ronden, denken zuiniger te zijn met ons geld en houden geen rekening met tegenvallers. Een neiging die wetenschappers Daniel Kahneman and Amos Tversky beschreven als de planning fallacy.

Het is de onderschatting van tijd, kosten en risico’s. Iets dat ons helpt om de toekomst rooskleurig in te zien en bijvoorbeeld nieuwe uitdagingen aan te gaan. Maar dat behoorlijk in de weg kan zitten als we onze agenda voor volgende week moeten plannen of door de jaren heen willen sparen voor een nieuwe auto, een ander huis of een aanvullend pensioen.

Op ieder niveau

Bovendien doet de planning fallacy zich niet alleen op individueel niveau voor. Zowel grote organisaties als ook de overheid hebben er veel last van. Met grote gevolgen, waardoor er miljoenen tot miljarden meer worden uitgegeven dan vooraf gepland.

En wil je een betere voorspelling doen? Ga er vanuit dat je meer tijd dan je denkt vrij moet maken om meer te lezen. Maak alvast een potje voor onvoorziene uitgaven en turf vanaf nu de (kleine) tegenvallers tot het eind van het jaar. Dan kun je eenvoudig uitrekenen hoe vaak het gemiddeld per maand (een beetje) tegenzit, om daar rekening mee te houden.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply