Zelf Beleggen Basis: beperkte keuze als pure winst voor beleggers

19 april 2019

‘Voor de belegger die het graag overzichtelijk houdt’, dat is waar ABN AMRO het product Zelf Beleggen Basis mee introduceert. Een opvallende en psychologisch bijzonder geslaagde keuze. Het is pure winst voor beleggers, omdat zij kunnen beleggen in ‘slechts een paar honderd’ financiële producten. Benieuwd hoe dat zit? Het heeft de maken met de Paradox of Choice van psycholoog Barry Schwartz.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Vrijheid blijheid en meer keuze geeft ons meer controle, toch? Het is een sterke intuïtie, maar helaas niet waar. Meer keuze leidt juist tot minder controle en volledige vrijheid maakt ons niet altijd blij.

Psycholoog Barry Schwartz legt het helder uit tijdens een TED-talk die alweer stamt uit 2005. Hij laat zien hoe we juist verlamd (in plaats van vrij) en ontevredener (in plaats van gelukkiger) worden van meer keuze. Het leidt tot keuzestress, waardoor het moeilijker wordt om een goede beslissing te nemen.

Te veel keuze kunnen we niet aan

Het heeft te maken met de beperkte capaciteiten van ons brein. Het bewuste brein is enorm beperkt (daarom kun je niet alle telefoonnummers van je vrienden zomaar onthouden), en ook het onbewuste brein heeft z’n limieten. We kunnen van 1.000 beschikbare beleggingsproducten niet nagaan wat de ultiem beste keuze is.

Meer is niet altijd beter, als we een keuze moeten maken is het juist prettig om minder alternatieven tot je beschikking te hebben.

ABN AMRO houdt het voor Zelf Beleggen Basis bij zo’n 200 aandelen, ruim 70 ETF’s en 100 beleggingsfondsen. Behoorlijk beperkt, bijvoorbeeld in vergelijking tot DeGiro en bijvoorbeeld Binck, waar duizenden beleggingsproducten beschikbaar zijn.

Toch spreekt die beperkte keuze me als consumentenpsycholoog veel meer aan. De aanbieder beperkt de keuze, waardoor het makkelijker wordt om daar een goede keuze uit te maken. Vooral als je binnen 70 ETF’s of 100 beleggingsfondsen een goede keuze wilt maken is het goed mogelijk om wat voor- en nadelen op een rij te zetten. Kies een geografische regio waarin je wilt beleggen of kies branches die je interessant vindt en de keuze wordt nog veel verder beperkt.

Minder = beter

Meer is niet altijd beter, als we een keuze moeten maken is het juist prettig om minder alternatieven tot je beschikking te hebben. Je kunt veel makkelijker bepalen welke beleggingsproducten wel bij je passen en waar je minder mee hebt, zonder dat je overrompeld wordt door het enorme aanbod. Wat mij betreft een uitstekende zet van ABN AMRO, en een goed voorbeeld voor de andere aanbieders van beleggingsproducten voor consumenten.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply