Gelukkiger met hetzelfde geld: kies voor kwantiteit boven kwaliteit

20 oktober 2017
Gelukkiger met hetzelfde geld: kies voor kwantiteit boven kwaliteit

Kwaliteit boven kwantiteit: het is voor de aankoop van veel producten een sterk adagium. Belangrijke uitzondering? Ervaringen! Ervaringen maken gelukkiger dan spullen en hebben nog een ander belangrijk voordeel. Veel goedkope ervaringen maken je samen gelukkiger dan één grote ter waarde van hetzelfde bedrag. Hoe dat zit? Ik leg het je uit aan de hand van onderzoek door experts in consumentengedrag.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

En niet zomaar experts in consumentengedrag, want het zijn grootheden Daniel Kahneman en wijlen Amos Tversky die hier onderzoek naar deden. Zij kwamen in de jaren ’80 met de Prospect Theory, die nog altijd ten grondslag ligt aan veel onderzoek. Met de technische inhoud zal ik je in dit artikel niet vermoeien. Wel met hoe je daar zelf slim gebruik van kunt maken.

De ene €10 is de andere €10 niet

Stel je eens voor, je loopt als student over straat. Op weg naar de kroeg, om een paar biertjes te gaan drinken. Je studiefinanciering is een paar weken geleden gestort en er is gelukkig nog net voldoende van over. Net voordat je de laatste hoek om wilt draaien zie je op de grond een vreemd stukje papier liggen. Tenminste, het is geen papier. Het is een briefje van €10. Dat is mooi meegenomen! Dat zijn een paar extra biertjes vanavond.

Gelukkig worden met hetzelfde geld op basis van de Prospect Theory heeft te maken met ‘verminderde opbrengst’. Naarmate we ergens meer van hebben is een beetje extra steeds minder van invloed op ons geluksgevoel.

En stel je nu eens voor dat je de tijd 20 jaar vooruit spoelt. Je dacht altijd een mooie baan te zullen gaan vinden, maar het is nog veel beter geworden. Je hebt inmiddels je eigen bedrijf. Geld speelt geen rol meer. Met een omzet van tientallen miljoenen is het geen probleem om jezelf maandelijks enkele tienduizenden euro’s uit te keren. Heerlijk, want je hoeft je nergens zorgen over te maken. Hoe denk je dat die €10 op de hoek van de straat dan voelt? Juist, een stuk minder bijzonder, laat staan belangrijk.

Verminderde opbrengst

Gelukkig worden met hetzelfde geld op basis van de Prospect Theory heeft te maken met ‘verminderde opbrengst’. Naarmate we ergens meer van hebben is een beetje extra steeds minder van invloed op ons geluksgevoel. Bij 0 + 10 voelt die tien extra veel waardevoller dan bij 1.000.000 + 10. Zorg er daarom voor dat je de ervaringen zo klein mogelijk houdt. Leg de nadruk op de kwantiteit, in plaats van de kwaliteit.

Er vanuitgaande dat je geen culinair expert bent is het dus beter om 3x per jaar voor €75 met z’n tweeën uit eten te gaan dan eenmalig voor €225 met z’n tweeën. Die drie keer plezier van €75 wegen samen zwaarder dan die eenmalige van €225. En trek er wat vaker op uit naar leuke festivals in de buurt, in plaats van eenmalig meteen naar het grootste (en duurste) festival wat er is.

Overigens, voor producten geldt dit qua aankopen ook. Dan is het risico op matige kwaliteit echter groter, waardoor goedkoop ineens duurkoop kan blijken. Vandaar dat je dit het meest gemakkelijk toepast met ervaringen. Die je ook nog gelukkiger maken dan spullen, waardoor je dubbel slim bezig bent.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Kahneman, Daniel; Tversky, Amos (1979). “Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk” (PDF). Econometrica. 47 (2): 263. ISSN 0012-9682. doi:10.2307/1914185.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick behaalde zijn bachelor in International Business & Management aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens specialiseerde hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden in consumentengedrag. Momenteel is hij schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt hij hier op Consumentenpsycholoog.nl, bij NewNeuroMarketing, FrankWatching en andere platformen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply