Je bent wat je leest: proefpersonen werden 48% meer gewelddadig

24 maart 2017

Het geschreven woord heeft een grote invloed op wat we doen, wie we denken dat we zijn en wat we ergens van vinden. Daardoor vormt onder andere nepnieuws via onder andere Facebook een psychologisch lastige uitdaging en kun je iemand eenvoudiger overtuigen door te wijzen op feiten die je hebt opgeschreven. Dat wat we lezen is echter ook van invloed op hoe we ons direct gedragen. Proefpersonen werden door een geschreven stuk tekst tot 48% meer gewelddadig of ineens veel succesvoller.

2 sterren ** – Praktische informatie, gebaseerd op een achterliggende wetenschappelijke theorie

Eerder beschreef ik al eens hoe het komt dat we alleen zien wat we willen zien. Onze sociale identiteit speelt daarin een grote rol. Andersom ontlenen we die (tijdelijke) sociale identiteit aan dat wat we meemaken, dat wat we doen en dat waar we over lezen. In combinatie met de beschikbaarheidsheuristiek kan een stuk tekst met bepaalde gewelddadige termen of succestermen ervoor zorgen dat je dit als de geaccepteerde sociale norm overneemt en onderdeel maakt van je (op de korte termijn) sociale identiteit. Je gaat je er daardoor naar gedragen.

De groep die hetzelfde stuk zonder de succestermen las had beduidend meer moeite met de puzzels.

48% meer gewelddadig

In een Amerikaans wetenschappelijk onderzoek werd proefpersonen een stuk tekst voorgelegd. De helft van hen las een stuk met veel gewelddadige termen. De andere helft las hetzelfde stuk, maar dan zonder de gewelddadige termen. Vervolgens werd ze gevraagd fictief schokken uit te delen aan een zogenaamde andere deelnemer, die niet luisterde naar de opdrachten van de proefleider. Wat bleek? Zij die gewelddadige termen hadden gelezen gaven 48% meer intense schokken aan de ander: ze waren daadwerkelijk gewelddadiger geworden.

De volgende keer dat je online een boek bestelt of je voor het schap in de good-old boekenwinkel staat is het dus verstandig om goed na te denken over het boek dat je kiest.

Andersom werkt het ook, dezelfde opzet maakte een deel van de proefpersonen succesvoller in puzzeltaken, nadat ze een stuk hadden gelezen met veel succestermen. De groep die hetzelfde stuk zonder de succestermen las had beduidend meer moeite met de puzzels.

Kies bewust wat je leest

De volgende keer dat je online een boek bestelt of je voor het schap in de good-old boekenwinkel staat is het dus verstandig om goed na te denken over het boek dat je kiest. Wat wil je bereiken, hoe wil je je gedragen en wat zijn onderwerpen waarmee jij graag geassocieerd wordt? Het zijn elementen die je kunt beïnvloeden door het type boeken dat je leest, met het taalgebruik dat je daarin kunt verwachten.

En staat er een moeilijke toets, een uitdagende presentatie of een moeilijk gesprek met je manager voor de deur? Lees over succesvolle ondernemers, grote politieke talenten en kundige wetenschappers. Of beter nog, schrijf je eigen succesverhaal.

En iemand effectief psychologisch overtuigen van je verhaal? Print de feiten vooraf uit of verwijs in een e-mail naar een (zelfgeschreven) webpagina met de feiten. Zodra het geschreven staat is het waar.


Artikel met plezier gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook en. Zelf geen artikel meer missen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Cialdini, R. B. (2016). Pre-suasion: A revolutionary way to influence and persuade.
Lapinski, M. K., & Rimal, R. N. (2005). “An explication of social norms”. Communication Theory, 15(2),127–147.
Sherif, M. (1936). The psychology of social norms. NewYork: Harper.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply