Met slimme psychologie meer likes op Tinder: kijk naar rechts op de foto

22 oktober 2018

Zeg je swipen dan zeg je Tinder, maar met bijvoorbeeld de Stylect-app voor schoenen zijn er meer toepassingen mogelijk. En die swipende beweging heeft invloed op onze ervaringen, als we profielen naar links of naar rechts vegen of een keuze moeten maken uit allerlei paren schoenen. Experts in consumentengedrag deden onderzoek naar deze veegbewegingen en ontdekten dat je maar beter naar rechts (voor de kijker) kunt kijken op de foto.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Update: Stan v/d Broek wees me op Twitter op de juiste kijkrichting. Kijk naar links, zodat je neus voor de kijker naar rechts wijst. Thanks Stan!

Eerder onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat consumenten positiever reageren op producten die centraal staan, die bovenaan worden weergegeven en die in een minder complexe omgeving staan.

De oriëntatie van producten (of jezelf) op de foto heeft invloed op de mate waarin iemand die swipet het waardeert. En belangrijker nog, de richting die de foto aangeeft bepaalt in welke richting de gebruiker waarschijnlijk zal vegen. Een schoen met de neus naar rechts nodigt uit om naar rechts te swipen, zoals een foto waarop je naar rechts kijkt hetzelfde effect bereikt.

Eerder onderzoek toont aan dat irrelevante fysieke eigenschappen van bijvoorbeeld een foto invloed kunnen hebben op de reactie daarop. Overlap tussen de fysieke eigenschap en de reactie bieden de kans het gedrag te beïnvloeden, net als de evaluatie of waardering die er plaatsvindt.

Gebruik je een app om consumenten door jouw producten te laten swipen? Plaats de neus van de schoenen naar rechts, laat een auto imaginair van links naar rechts rijden en zorg op Tinder voor een foto waarop je naar rechts kijkt.

Invloed op de waardering of evaluatie

Hoe jij of een paar schoenen eruit ziet beïnvloedt de evaluatie, maar dat geldt ook voor de manier waarop jij je vertoont. Eerder onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat consumenten positiever reageren op producten die centraal staan, die bovenaan worden weergegeven en die in een minder complexe omgeving staan.

De experts in consumentengedrag deden 5 experimenten. Ze ontdekten daarmee dat foto’s georiënteerd naar rechts zorgden voor meer waardering dan tegengestelde foto’s, als ‘rechts’ een positieve keuze betekende. In de andere experimenten sloten de wetenschappers een paar alternatieve verklaringen uit en werd de reden van het gevonden effect duidelijk. Het blijkt de dimensionale overlap te zijn die verantwoordelijk is voor het effect, mits duidelijk is wat een swipe naar links of naar rechts betekent.

Product of foto naar rechts

Gebruik je een app om consumenten door jouw producten te laten swipen? Plaats de neus van de schoenen naar rechts, laat een auto imaginair van links naar rechts rijden en zorg op Tinder voor een foto waarop je naar rechts kijkt. De beste optie voor een positieve evaluatie, zolang swipen naar rechts een positieve keuze betekent.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Atalay, A. Selin, H. Onur Bodur, and Dina Rasolofoarison (2012), “Shining in the Center: Central Gaze Cascade Effect on Product Choice,” Journal of Consumer Research, 39 (4), 848–66.

Castro, Iana A., Andrea C. Morales, and Stephen M. Nowlis (2013), “The Influence of Disorganized Shelf Displays and Limited Product Quantity on Consumer Purchase,” Journal of Marketing, 77 (4), 118–33.

Kornblum, Sylvan, Thierry Hasbroucq, and Allen Osman (1990), “Dimensional Overlap: Cognitive Basis for Stimulus- Response Compatibility—A Model and Taxonomy,” Psychological Review, 97 (2), 253.

Orth, Ulrich R. and Roberta C. Crouch (2014), “Is Beauty in the Aisles of the Retailer? Package Processing in Visually Complex Contexts,” Journal of Retailing, 90 (4), 524–37.

Valenzuela, Ana and Priya Raghubir (2015), “Are Consumers Aware of Top–Bottom but Not of Left–Right Inferences? Implications for Shelf Space Positions,” Journal of Experimental Psychology: Applied, 21 (3), 224–41.

Van Kerckhove, A., Pandelaere, M. (2018). Why Are You Swiping Right? The Impact of Product Orientation on Swiping Responses. Journal of Consumer Research, 45, 633-647.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply