Ontdekt! Dé methode om langer happy te blijven van jouw herinneringen

19 november 2018

Keuzes die je als consument maakt kunnen je gelukkig maken. En sterker nog, we kiezen steeds vaker bewust om daar meer geluk door te kunnen ervaren. Helaas weten de meesten van ons heel goed dat geluk snel vervaagt. Daar waar we eerst gelukkig van worden kijken we even later niet meer van op of naar om. Experts in consumentengedrag hebben in nieuw onderzoek ontdekt hoe je die gewenning kunt afremmen, zodat je langer happy blijft met jouw herinneringen aan mooie ervaringen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

‘Geluk’ kunnen we vatten in een hedonistisch geluksgevoel dat bestaat uit meer positieve emoties en minder negatieve emoties. Om dat ervaren geluk zo lang mogelijk te laten duren blijkt het slim om je te focussen op het ervaren van algemene in plaats van specifieke positieve emoties.

Opvallend is dat we uit eerder onderzoek weten dat een meer specifiek doel het makkelijker maakt om dat te bereiken. We voelen ons er psychologisch beter door, dan wanneer we een algemeen doel stellen en nooit goed weten of we dat wel of niet hebben behaald. Zodra je het doel hebt om gelukkig te worden van jouw consumentenkeuzes blijkt het omgekeerde dus waar te zijn: een meer algemeen doel helpt je daarbij het best.

Om gelukkig te worden en te blijven met de keuzes die je als consument maakt is het belangrijk om je te richten op een zo breed mogelijke positieve emotie.

Het voordeel van meer brede positieve emoties

Om gelukkig te worden en te blijven met de keuzes die je als consument maakt is het belangrijk om je te richten op een zo breed mogelijke positieve emotie. Uit eerder onderzoek weten we dat je je daardoor meer verbonden zal voelen met het doel. Bovendien verbeteren ze je aandacht en cognitie. Met meer aandacht en verbeterde cognitie zorg je voor een sterkere connectie tot het doel, waardoor je daar meer over na zal blijven denken. Dat voorkomt de gewenning, zodat je langer happy blijft met de keuzes die je maakt. Jouw geluksmomenten blijven top-of-mind, waardoor je ze minder snel vergeet.

Door je te richten op een zo breed mogelijke positieve emotie is de kans groter dat je je meer verbonden zal voelen met die fijne vakantie of avond uit eten.

Minder gewenning = langer gelukkig

Door jouw mooie herinneringen top-of-mind te houden vertraag je wat psychologen noemen hedonic adaptation. Je blijft langer gelukkig, dankzij sterkere herinneringen aan dat waar jij blij van wordt.

Het blijkt de kunst om een algemeen doel voor ogen te nemen. Neem je voor om te genieten van een avond uit eten, in plaats van je te focussen op een unieke smaakbeleving. En kijk uit naar een heerlijke vakantie waarbij je even nergens aan hoeft te denken, in plaats van dat je specifiek zin hebt in het avontuur ver weg van huis. Kijk niet alleen uit naar excitement of opwinding, maar richt je op algemene positieve emoties in een zo breed mogelijke zin.

Door je te richten op een zo breed mogelijke positieve emotie is de kans groter dat je je meer verbonden zal voelen met die fijne vakantie of avond uit eten. Vanuit de brede set met emoties denk je er automatisch vaker en makkelijker aan terug, waardoor het etentje of de vakantie langer top-of-mind blijft en je daar veel langer plezier van hebt.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen:

  • Rodas, M.A., Ahluwalia, R. & Olson, N.J. (2018). A Path to More Enduring Happiness: Take a Detour from Specific Emotional Goals. Journal of Consumer Psychology, 28, 673-681.

Cohen, J. B., Pham, M. T., & Andrade, E. B. (2008). The nature and role of affect in consumer behavior. In C. P. Haugtvedt, P. Herr, & F. Kardes (Eds.), Handbook of consumer psychology (pp. 297–348). Mahwah, NJ: Lawr- ence Erlbaum.

Fredrickson, B. L., & Branigan, C. (2005). Positive emo- tions broaden the scope of attention and thought-action repertoires. Cognition & Emotion, 19, 313–332. https:// doi.org/10.1080/02699930441000238

Gruber, J., Mauss, I. B., & Tamir, M. (2011). A dark side of happiness? How, when, and why happiness is not always good. Perspectives on Psychological Science, 6, 222–233. https://doi.org/10.1177/1745691611406927

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practi- cally useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57, 705–717. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705

Park, C. W., Priester, J. R., MacInnis, D. J., & Wan, Z. (2009). The connection-prominence attachment model (CPAM). In D. J. MacInnis, C. W. Park, & J. R. Priester (Eds.), Handbook of brand relationships (pp. 327–341). New York: M.E. Sharpe.

Tkach, C., & Lyubomirsky, S. (2006). How do people pur- sue happiness?: Relating personality, happiness-increas- ing strategies, and well-being. Journal of Happiness Studies, 7, 183–225. https://doi.org/10.1007/s10902- 005-4754-1

Waugh, C. E., & Fredrickson, B. L. (2006). Nice to know you: Positive emotions, self–other overlap, and complex understanding in the formation of a new relationship. The Journal of Positive Psychology, 1, 93–106. https://doi. org/10.1080/17439760500510569

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply