Een goede relatie kenmerkt zich door openheid en eerlijkheid, toch? Dat zullen specialisten in consumentengedrag niet ontkennen, maar er is meer. Af en toe stiekem iets kopen zonder dat de ander het weet kan namelijk heel goed zijn voor je relatie. Tenminste, als je je daarover vervolgens schuldig voelt. Je investeert dan namelijk meer in de relatie, zodat jullie daar samen toch weer iets aan hebben.
3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.
Overigens, we hebben het hier over stiekeme maar onschuldige aankopen natuurlijk. Dus ga je na werk nog even langs McDonalds en vertel je dat je huisgenoten niet? Of bestel je online een leuk nieuw shirt dat je laat bezorgen als de ander er niet is? Dat zijn typische stiekeme consumptiemomenten die de relatie kunnen helpen.
SCB: secret consumption behavior
Traditioneel wijst de literatuur vooral op de nadelen van stiekeme aankopen, voor je relatie. Dat geldt voor romantische relaties en voor hechte vriendschappen.
Die nadelen gelden vooral bij grote of invloedrijke aankopen, in plaats van voor het alledaagse. Het maakt psychologisch een groot verschil.
Secret consumption behavior staat daarom voor aankopen die je bewust voor de ander achterhoudt, die alledaags van aard zijn. Je kunt denken aan eten en drinken, kleding of hobby-items die je voor de ander verbergt. Bovendien is het belangrijk dat je vergelijkbare aankopen al eens deed waar de ander wel bij was of van wist.
Het schuldgevoel is goed voor jullie samen
Iets achterhouden is in algemene zin geen goed idee in een relatie. Toch kan secret consumption behavior jullie samen helpen, als je door de aankoop schuldgevoel ervaart.
Als jij je schuldig voelt over wat je hebt achtergehouden motiveert dat onbewust om extra goed je best te doen. Je investeert meer tijd en moeite in de ander. Daarom hebben jullie er samen alsnog iets aan.
Dus, winkelen maar zonder dat de ander het merkt 😉
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Verder lezen: Brick, D.J., Wight, K.G. & Fitzsimons, G.J. (2023). Secret consumer behaviors in close relationships. Journal of Consumer Psychology, 33, 403-411.
Derlega, V. J., Winstead, B. A., & Greene, K. (2008). Self-disclosure and starting a relationship. In S. Sprecher, A. Wenzel, & J. Harvey (Eds.), Handbook of relationship beginnings (pp. 153–174). Psychology Press.
Easterling, B., Knox, D., & Brackett, A. (2012). Secrets in romantic relationships: Does sexual orientation matter? Journal of GLBT Family Studies, 8(2), 196–208.
Slepian, M. L., Chun, J. S., & Mason, M. F. (2017). The experience of secrecy. Journal of Personality and Social Psychology, 113(1), 1–33.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.