Het gaat om de inhoud, toch? Dat klopt grotendeels, maar de stijl waarin je schrijft kan wel degelijk een verschil maken. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, door experts in consumentengedrag. Ze onderzochten hoe groot de rol van stijl in een tekst is. En wat bleek? Zelfs bij wetenschappelijke artikelen draagt de stijl bij aan het succes. Dus laat staan welke mogelijkheden dat biedt in marketing, PR en bijvoorbeeld overheidscommunicatie.
3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.
Wil je succesvoller schrijven in de juiste stijl? Uit het onderzoek door experts in consumentenpsychologie kwamen deze drie tips naar voren:
- Schrijf in de eerste persoon (ik, we)
Ik las over dit onderzoek en deel tips, zodat we (jij en ik) meer succes hebben door te schrijven in de juiste stijl. Let op: presenteer je feiten of bewijs voor een claim? Schrijf dan liever niet in de eerste persoon, om het gevoel van subjectiviteit te verminderen. - Schrijf in een eenvoudige stijl
Maak vooral de introductie niet te moeilijk. Voorkom ingewikkelde termen. Schrijf op Jip en Janneke-niveau. Het doet namelijk niets af aan de ervaren professionaliteit. - Schrijf in de tegenwoordige tijd
Dit geldt vooral voor wetenschappelijke artikelen, waarin de verleden tijd gebruikelijk is (‘we ontdekten’ in plaats van ‘we ontdekken’). De tegenwoordige tijd komt actiever over, en draagt bij aan meer succes als je aanzet tot actie.
Over stijl versus inhoud
Marketeers willen doelgroepen aanzetten tot aankopen, politici willen overtuigen met hun standpunten en medici willen graag impact maken met hun boodschappen. Wie schrijft wil daarmee iets bij de ander bereiken. De inhoud is dan belangrijk, al speelt ook de stijl een niet te onderschatten rol.
De onderzoekers onderzochten tienduizenden wetenschappelijke artikelen. De gebruikte stijl heeft invloed op de impact van de geschreven teksten. In generieke termen beschrijft de inhoud ‘wat’ iemand met de tekst moet, terwijl de stijl beschrijft ‘hoe’ iemand daar iets mee kan. Dat laatste is goed voor 25% meer effectiviteit, ten opzichte van 75% die volgt uit de inhoud.
De ideale stijl per type tekst
Welke stijl het meest effectief is hangt af van het type tekst dat je schrijft. Uit eerder onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat volksverhalen het best werken als die zo min mogelijk contra-intuïtief zijn. Daarmee wil je niet tegen de stroom inzwemmen. En schrijf je content om viraal te gaan? Zorg dan dat het emotioneel opwindt, omdat opwinding bijdraagt aan de behoefte om te delen.
Houd rekening met hoe je wil overkomen en wat je van de doelgroep verwacht. Stem de stijl daarop af, zodat je de inhoud én de stijl optimaliseert om succes te boeken met de tekst.
Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.
Wetenschappelijke bronnen
Verder lezen: Boghrati, R., Berger, J. & Packard, G. (2023). Style, content, and the success of ideas. Journal of Consumer Psychology, 33, 688-700.
Berger, J. (2011). Arousal increases social transmission of informa- tion. Psychological Science, 22(7), 891–893.
Berger, J., & Milkman, K. L. (2012). What makes online content viral? Journal of Marketing Research, 49(2), 192–205.
Lawson, M. A., & Matz, S. C. (2022). Saying more than we know: How language provides a window into the human psyche. In The psychology of technology: Social science research in the age of big data (pp. 45–85). American Psychological Association. https:// doi.org/10.1037/0000290-003
Norenzayan, A., Atran, S., Faulkner, J., & Schaller, M. (2006). Memory and mystery: The cultural selection of minimally coun- terintuitive narratives. Cognitive Science, 30(3), 531–553.
Tausczik, Y. R., & Pennebaker, J. W. (2010). The psychological mean- ing of words: LIWC and computerized text analysis methods. Journal of Language and Social Psychology, 29(1), 24–54.
Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.