Virtueel voorproeven van een vakantie: waarvoor willen consumenten meer betalen?

14 juni 2021

Technologie maakt allerlei trucs mogelijk, bijvoorbeeld om vakantieliefhebbers te verleiden een reis te boeken. Dankzij Augmented Reality kun je ze de bestemming alvast laten ervaren. Experts in consumentengedrag deden onderzoek naar de factoren die zo’n ervaring waardevoller maken. Dus wat consumenten willen ervaren, om voor de vakantie vervolgens meer te willen betalen. En dat blijkt niet te gaan om hoe mooi of fancy het er allemaal uitziet.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Veel belangrijker zijn twee andere factoren: coherentie en compatibiliteit. Consumenten moeten het gevoel hebben dat de omgeving samenhangend is opgebouwd. Daarnaast is het belangrijk dat zij het gevoel hebben in de omgeving te passen, omdat die beantwoordt aan hun behoeften.

Let op: het gaat om Augemented Reality, dus de toevoeging van kunstmatige extra’s (een vakantiebestemming) aan de huidige omgeving van een consument. Dat is wat anders dan Virtual

Reality, waarbij de consument een totaal andere (virtuele) wereld in zou stappen.
Door coherentie, compatibiliteit, het gevoel ‘even weg’ te zijn en fascinatie over de omgeving ervaren consumenten een restorative experience. Dat is een ‘herstellende’ ervaring, zoals een vakantie die het gevoel geeft de batterij weer even op te kunnen laden.

Meer willen betalen

Consumenten die zo’n herstellende ervaring virtueel voor zich zien willen daar uiteindelijk meer voor betalen. Ze hebben een overweldigende ervaring, die volgt uit de manier waarop ze opgaan in de omgeving en het gevoel van fysieke controle ervaren.

Dat opgaan in de omgeving en het gevoel van fysieke controle volgen uit de coherentie en compatibiliteit. Augmented Reality (AR) moet erop gericht zijn die factoren te ondersteunen. Op die manier biedt AR veel meer dan een website, online catalogus, photo’s of zelfs een video alleen.

Augmented Reality done right

Virtueel voorproeven van een vakantie voegt waarde toe. Tenminste, als de focus ligt op coherentie en compatibiliteit. In plaats van op de puur esthetische kant, dus hoe het eruit ziet.

Zorg ervoor dat een vakantieliefhebber zichzelf op de bestemming kan zien staan. En dat de omgeving die herstellende ervaring biedt, dankzij wuivende palmbomen, de azuurblauwe zee of de typische Italiaanse straatjes. Hoe beter Augemented Reality aansluit bij de behoeften van de reiziger, des te groter de kans dat diegene coherentie ervaart.

Voor meer ervaren compatibiliteit is het vooral belangrijk dat de aanstaande reiziger een gevoel van fysieke controle ervaart. Bied de mogelijkheid om virtueel rond te kijken. Of zelfs door de omgeving te bewegen. Het simpelweg kunnen draaien van het beeld draagt daar al goed aan bij.

Erg veel voorbeelden uit de reisbranche hiervan ken ik nog niet, maar Best Western in Kelowna deed al in 2016 een dappere poging:


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Huang, T. (2021). Restorative experiences and online tourists’ willingness to pay a price premium in an augmented reality environment. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 1-10.

De Kort, Y.A.W., Meijnders, A.I., Sponselee, A.A.G., IJsselsteijn, W.A. (2006). What’s wrong with virtual trees? Restoring from stress in a mediated environment. Journal of Environmental Psychology, 26, 309-320.

Huang, C.D., Goo, J., Nam, K., Yoo, C.W.,2017. Snurt tourisln technologies in uarel planning: the role of exploration and exploitation. Inf. Manag. 54,757-77o. htrps: doi.orgl10.1016/j.im.2016.1 1.010.

Kaplan, R., Kaplan, S., 1989. The Experience of Nature: A Psychological perspective. Cambridge University Press, New York.

Rosenbaum, S., Otalora, NI.L., Ramírez, G.C., 201 6. The restorative potential of shoppirg malis. J. Retailing Consum. Serv. 31, 157-765. https://doi.orgl10.1016/j. tr::conser.2016.02.011.

You Might Also Like