Mooi met make-up en toch authentiek: is Nikkie Tutorials eigenlijk een kunstenaar?

10 januari 2022

Hoe authentiek is iemand met make-up? Onderzoek wijst uit dat anderen diegene zien als minder authentiek. Maar liefst 6 op de 10 mannen (in de Verenigde Staten) denkt dat vrouwen met make-up mannen proberen te verleiden met een aantrekkelijk beeld dat ze niet echt zijn. Hun harde werk om zich mooi te maken vertaalt zich volgens veel mannen dus in een ‘vals masker’. Steeds meer make-up-merken kiezen daarom voor een andere strategie. Net als Nikkie Tutorials presenteren ze zich als inspiratie voor creatieve kunstenaars.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Die strategie is interessant, omdat steeds meer consumenten via mond-tot-mondreclame geïnspireerd en gemotiveerd raken om producten te kopen. Authenticiteit is een belangrijk argument geworden. Daardoor spreekt de traditionele focus van make-up-merken om er ‘perfect’ uit te zien steeds minder aan.

Authenticiteit: creatief in plaats van perfect

Traditioneel geldt beauty als middel om er beter uit te zien. Dat gaat loodrecht in tegen de voorkeur voor authenticiteit. Merken die dit meer met elkaar in lijn willen brengen kunnen beter inzetten op creativiteit. Vanuit creatief oogpunt is de eigen identiteit flexibel en aanpasbaar. In tegenstelling tot wanneer het gaat om verbeteren en perfectie, door de eigen identiteit te verhullen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat anderen iemands gedrag sterker veroordelen als diegene zich doelbewust anders voordoet om beter beoordeeld te worden. Dat maakt make-up als middel voor esthetische perfectie een problematische keuze.
Merken die de perfectie promoten zullen de omslag moeten maken naar meer creativiteit. De eigen identiteit blijft dan behouden. Het gaat slechts om expressie, zonder voorbij te gaan aan de authentieke uitstraling.

Existentialisme door Nikkie Tutorials

Het creatieve karakter van bijvoorbeeld Nikkie Tutorials en beautymerken die daarop aansluiten sluit aan bij existentialisme. Die stroming gaat uit van zelfdefinitie die ontstaat uit het simpelweg zelf zijn. Iedereen is vrij om te creëren, waarna keuzes en handelingen definiëren wie iemand werkelijk is.

Consumenten die deze producten gebruiken worden gezien als meer authentiek, om twee redenen:

  • Minder focus op verbergen van onvolkomenheden
  • Meer focus op creativiteit

Het uiteindelijke resultaat is een grotere kans op mond-tot-mondreclame. Dankzij die publieke promotie neemt het verlangen tot beautyproducten toe. Zo creëert de creativiteit van Nikkie Tutorials en merken die hierop inspelen een nieuwe generatie make-up artists. Hun werk geldt als authentieker, en is dus veel beter toekomstbestendig. Ze spelen in op de existentialist (dat wat gecreëerd wordt is waar) in plaats van de essentialist (het authentieke is waar). Dat maakt de weg vrij naar een veel grotere beautybranche.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Smith, R., Vandellen, M.R. & Ton, L.A.N. (2021). Makeup Who You Are: Self-Expression Enhances the Perceived Authenticity and Public Promotion of Beauty Work. Journal of Consumer Research, 48, 102-122.

Bame, Yael (2017), “63% of Men Think Women Mainly Wear Makeup to Trick People into Thinking They’re Attractive,” https://today.yougov.com/topics/lifestyle/articles-reports/ 2017/05/01/makeup.

Campbell, Margaret C. and Amna Kirmani (2000), “Consumers’ Use of Persuasion Knowledge: The Effects of Accessibility and Cognitive Capacity on Perceptions of an Influence Agent,” Journal of Consumer Research, 27 (1), 69–83.

Gerdeman, Dina (2019), “Lipstick Tips: How Influencers Are Making Over Beauty Marketing,” https://hbswk.hbs.edu/ item/lipstick-tips-how-influencers-are-making-over-beauty- marketing.

Negrin, Llewellyn (2000), “Cosmetics and the Female Body: A Critical Appraisal of Poststructuralist Theories of Masquerade,” European Journal of Cultural Studies, 3 (1), 83–101.

Samper, Adriana, Linyun W. Yang, and Michelle E. Daniels (2018), “Beauty, Effort, and Misrepresentation: How Beauty Work Affects Judgments of Moral Character and Consumer Preferences,” Journal of Consumer Research, 45 (1), 126–47.

Sartre, Jean-Paul (1946/2007), Existentialism Is a Humanism, New Haven, CT: Yale University Press.

You Might Also Like