Papieren agenda’s plannen psychologisch beter (maar het kan ook met een app)

12 december 2022

Stel dat je een verhuizing plant of een drukke werkweek tegemoet gaat: op papier plan je dan beter. Tenminste, dat stellen experts in consumentengedrag in recent wetenschappelijk onderzoek. Zij onderzochten papieren kalenders ten opzichte van mobiele apps. Op papier heb je een beter en breder overzicht. Vanuit het grotere plaatje plan je beter, dus krijg je meer voor elkaar. Gelukkig bieden apps die mogelijkheden ook.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Recent onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de mensen plant in mobiele apps (46,7%). Ongeveer 3 op de 10 (28%) plant op papier en de rest gebruikt een laptop of desktop computer. Zo’n app lijkt heel handig, maar kent een paar nadelen. Een kalender-app zoals die in iOS of Android toont beperkte informatie, om alles op een relatief klein scherm te kunnen tonen.

Op papier zie je juist het brede plaatje. Er is meer ruimte, en je bladert net zo makkelijk door de rest van de week of zelfs de hele maand. Dat biedt psychologisch voordelen, omdat je eenvoudiger rekening houdt met afhankelijkheden en andere afspraken op verschillende momenten. Je plant effectiever, dus je krijgt meer gedaan.

Plannen op papier: met meer resultaat

Goede plannen vragen om doelgerichte activiteiten met een duidelijke prioriteiten, zo stelt eerder onderzoek. Ook helpt het om plannen gedetailleerd en concreet te maken. Als je rekening houdt met de bredere omgeving, eventuele afhankelijkheden of mogelijke problemen kom je tot een beter plan. Je past het plan dan bovendien makkelijker aan, als dat nodig is.

Zodra je zelf ervaart dat je effectief plant doet dat bovendien iets met je zelfvertrouwen. Ook dat draagt bij aan wat je voor elkaar krijgt. Plannen op papier zet daarmee een waterval van voordelen in gang, waar je psychologisch steeds beter van profiteert.

Slimmer mobiel plannen

Toch zijn kalender-apps op mobiele telefoons daarmee niet waardeloos. De app op je smartphone biedt waarschijnlijk verschillende kalender-overzichten of startschermen.

Gebruik een overzicht waarin je voor de week vooruit ziet wat er in de agenda staat. Voorkom dat je alleen de dagen van de maand ziet, met een punt of andere notificatie dat je ‘iets’ gepland hebt. Pas als je ziet wát je plant helpt dat je slimmer te plannen en daar de vruchten van te plukken.

Tip: kantel je telefoon eens als je de agenda-app bekijkt. Sommige apps tonen dan een gedetailleerd weekoverzicht. Je plant dan al een stuk effectiever, net als met een papieren planner.


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Huang, Y., Yang, Z. & Morwitz, V.G. (2023). How using a paper versus mobile calendar influences everyday planning and plan fulfillment. Journal of Consumer Psychology, 33, 115-122.

ECAL. (2018). 70% of Adults Rely on Digital Calendar. Retrieved from https://ecal.com/70-percent-of-adults-rely-on-digital-calendar
Hayes-Roth, B. (1980). Estimation of time requirements during plan- ning: Interactions between motivation and cognition. Rand.

Krulwich, S. (2018, January 4). The Case for Using a Paper Planner. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes. com/2018/01/04/smarter-living/paper-planner-guide.html

Mumford, M. D., Schultz, R. A., & Van Doorn, J. R. (2001). Performance in planning: Processes, requirements, and errors. Review of General Psychology, 5(3), 213–240.

Scholz, U., Sniehotta, F. F., Schuz, B., & Oeberst, A. (2007). Dynamics in self-regulation: Plan execution self-efficacy and mastery of action plans. Journal of Applied Social Psychology, 37(11), 2706–2725.

Simons, D. J., & Galotti, K. M. (1992). Everyday planning: An analysis of daily time management. Bulletin of the Psychonomic Society, 30(1), 61–64.

Vye, N. J., Goldman, S. R., Voss, J. F., Hmelo, C., & Williams, S. (1997). Complex mathematical problem solving in individuals and dyads. Cognition and Instruction, 15, 435–484.


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like