Toeristen tussen de bloembollen voorkomen? Gebruik slimme psychologie

5 april 2019

Het komt ieder jaar terug en wordt volgens de kwekers steeds erger: toeristen die voor een selfie in de bollenvelden stappen en daar ongemerkt veel bloemen kapot trappen. De kwekers willen het met banners, borden, dranghekken en vrijwilligers voorkomen, maar of dat effectief zal zijn is de vraag. Hoe je zoiets wel op kunt lossen? Slimme psychologie lijkt heel interessante kansen te bieden.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Waarom stappen mensen het bollenveld in? Het kan met verschillende redenen te maken hebben. Sommigen weten niet goed dat het niet is toegestaan. zij volgen simpelweg andere toeristen, die het óók doen. En nog een andere groep weet dat het niet mag, maar voelt zich voldoende vrij en niet-bekeken om het er toch even op te wagen. Voor alle twee de groepen zijn interessante psychologische oplossingen beschikbaar.

Het juiste voorbeeld, de sociale norm en een paar ogen

De twee verschillende groepen bollentrappers vragen om hun eigen psychologische oplossing, die soms verrassend eenvoudig kan zijn:

  • Onwetenden: stel de juiste sociale norm

    De groep die niet weet dat het niet de bedoeling is om tussen de bollen te gaan staan is heel vatbaar voor sociaal bewijs. Aangekomen bij het bollenveld kijken deze toeristen vertwijfeld om zich geen, op zoek naar aanwijzingen voor het ‘normale gedrag’ in deze situatie. Blijken een paar anderen verderop een foto te maken tussen de bloemen? Het zijn ook toeristen, die daarmee tot dezelfde groep behoren. Dat maakt hun gedrag een belangrijke aanwijzing om hetzelfde te gaan doen. De oplossing? Gebruik borden of banners die wijzen op het juiste gedrag in deze situatie te laten zien. Toon hoe het ook vanaf de rand uitstekend mogelijk is om een geweldige selfie te maken. Of beter nog, creëer een leuke voor- en achtergrond om bij te gaan staan en de selfie met de juiste hashtag te delen om bijvoorbeeld de Nederlandse bloemenveilingen wereldwijd onder de aandacht te brengen.
  • Stiekeme trappers: kijk streng toe met een paar gedrukte ogen

    Dan is er nog een groep die wel weet dat het niet mag, maar die toch besluit het erop te wagen. De groep voelt zich niet-bekeken en durft het daarom aan. Een bord met een paar streng kijkende ogen kan dan een heel interessante keuze zijn. Een proef in Utrecht toonde bijvoorbeeld al eens aan dat zo’n paar ogen helpt tegen foutparkeren. Met een extra paar ogen, zelfs op een gedrukt bord, voelen stiekeme trappers zich een stuk meer bekeken en zullen ze het er niet meer zo snel op wagen.

Gedragsexpert

Een bord dat aangeeft dat het niet is toegestaan om tussen de bloemen te gaan staan zal helaas weinig effect hebben. Om dit probleem op te lossen is er een expert in gedrag nodig. Een expert in algemeen gedrag in dergelijke bollenvelden, bijvoorbeeld in combinatie met experts die weten hoe toeristen uit Azië, de Verenigde Staten of uit Europa het best op hun gedrag kunnen worden aangesproken.


Leuk artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick studeerde af in Economic & Consumer Psychologie. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply