Wat maakt een reiservaring bijzonder? De kracht van authenticiteit

9 september 2019

Experts in consumentengedrag wijzen authenticiteit aan als de belangrijkste eigenschap van ervaringen om die wel of niet aan te kopen, belangrijker nog dan de kwaliteit. We willen echte ervaringen op echte plaatsen, bijvoorbeeld als we een AirBnB-verblijf boeken op een bijzondere bestemming. Benieuwd wat die ervaring authentiek en bijzonder maakt? Daar blijken drie elementen sterk aan bij te dragen.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

We gaan al veel langer naar attractieparken, musea, sportstadions en antieke steden waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. De laatste jaren is onze drang naar bijzondere reizen verder geëxplodeerd, onder andere door de opkomst van initiatieven zoals AirBnB.

3 voorwaarden voor een authentieke ervaring

Bestemmingen spelen in op onze behoefte aan unieke bestemmingen. Fiji spreekt ons aan met ‘Maybe you’re all searching for happiness in the wrong places’ en Arizona in de VS probeert het met ‘Your story starts here. Your story starts now. Let yourself go.’

Ze weten dat we zoeken naar authentieke ervaringen op bijzondere bestemmingen. Maar, wanneer ervaren we die belangrijke mate van authenticiteit? Er blijken drie elementen sterk bij te dragen aan die ervaring:

  • Conformiteit
    Kunnen we op de plaats van bestemming gebruik maken van producten en diensten zoals we die verwachten bij de bestemming? Hakt in Rio iemand een kokosnoot voor ons open terwijl we het strand van Copacabana oplopen? Dat past bij het cognitieve schema dat we daarbij hebben, dus draagt bij aan ons gevoel van authenticiteit.
  • Puurheid
    Ervaren we de connectie met lokale bewoners, met de cultuur en de algehele community? Het voelt puur als we ons kunnen onderdompelen in het dagelijkse leven, zoals de mensen daar dat leven.
  • Transformatie
    Biedt de bestemming ons de gelegenheid om de dagelijkse sleur te ontvluchten? Daar waar we kunnen kamperen, hiken of religieuze ervaringen kunnen opdoen transformeren we ons het meest intensief. We voelen meer verbinding met de omgeving, waardoor onze identiteit zich transformeert en we authenticiteit ervaren.

Ervaren authenticiteit als toerist

Belangrijke kanttekening is dat je als toerist authenticiteit kunt ervaren, zelfs als dat niet klopt met het echt authentieke leven op de plaats van bestemming. Stel dat je reist naar Reims in de Champagne-streek, om een paar flessen te laten ‘poppen’. Zodra de eerste fles bubbels ‘popt’ ervaar jij conformiteit, omdat dit klopt met het cognitieve schema dat je hebt bij het ontkurken van een fles Champagne. Je ervaart authenticiteit, terwijl de locals in Reims weten dat een fles bubbels niet met een harde ‘pop’ open hoort te knallen. Een voorzichtige sis is wat je hoort bij een echt goede fles die je op de juiste manier opent.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Spielmann, N., Babin, B.J. & Manthiou, A. (2018). Places as authentic consumption contexts. Psychology of Marketing, 35, 652-665.

Beverland, M. B., & Farrelly, F. J. (2010). The quest for authenticity in consumption: Consumers’ purposive choice of authentic cues to shape experienced outcomes. Journal of Consumer Research, 36(5), 838–856.

Gilmore, J., & Pine, J. (2007). Authenticity: What the consumers really want. Boston, MA: Harvard Business Press.

Lynch, M.-F., Duinker, P. N., Sheehan, L. R., & Chute, J. E. (2011). The demand for Mi’kmaw cultural tourism: Tourist perspectives. Tourism Manage- ment, 32, 977–986.

Möhlmann, M. (2015). Collaborative consumption: Determinants of satis- faction and the likelihood of using a sharing economy option again. Jour- nal of Consumer Behavior, 14(3), 193–207.

Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349–370.

Zhang, Y., & Gao, L. (2016). Wanting ever more: Acquisition procedure moti- vates continued reward acquisition. Journal of Consumer Research, 43(2), 230–245.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply