Wil je het mét vlees of zuivel? Bij Julia’s en Burger King gewoon even om vragen

18 maart 2022

Kleine moeite toch, om aan te geven dat je graag echt vlees op je burger wilt of dat je een cappuccino wilt met koemelk? Als we het allemaal nou eens zouden omdraaien. Dat je niet speciaal hoeft te vragen naar de vegetarische, veganistische of plantaardige opties. En dat je niet hoeft te vragen om bijvoorbeeld havermelk in jouw koffie? Het zou een enorm verschil maken, omdat de standaard verandert. De psychologische default wijzigt, waardoor we automatisch veel minder vlees en zuivel zullen gebruiken.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Het is en was deze week de Week zonder Vlees en Zuivel. Er doen allerlei bedrijven mee om je bijvoorbeeld te verleiden in ieder geval één dag geen vlees en zuivel te gebruiken. Dat vermindert dierenleed, beperkt de milieubelasting én is bovendien een gezonde keuze. Mooie voorbeelden zijn de vegetarische en vegan variant van de Pasta Bolognese bij Julia’s, de standaard havermelk in de koffie aldaar en de nieuwe Cajun Veggie Kings van Burger King.

Zelf vragen of extra betalen

Als er standaard een burger mét vlees op het menu staat loop je makkelijk in de pas mee. Jouw brein houdt van de normale keuze, de standaard of default. Vragen om een vegetarische variant is cognitief dan gewoon net te veel werk.

Dus zou je het omdraaien? En bevat de standaard geen vlees of geen zuivel, zoals bij een cappuccino of latte? Dan moet je ineens dat extra werk doen om wél vlees of zuivel te laten toevoegen. En reken maar dat het brein dan net zo lui is. Dus dat we gaan wennen aan vegetarisch, veganistisch en plantaardig.

Een nieuwe sociale norm

Zowel Julia’s die standaard havermelk gebruikt in de koffie als Burger King die de plantaardige opties alleen aanvult met vlees als je daarom vraagt geven hiermee het goede voorbeeld. Dát is de manier om meer mensen te verleiden om hun vlees en zuivel te laten staan.

Natuurlijk zijn er liefhebbers van vlees en van zuivel. En natuurlijk willen sommigen soms genieten van een puur glas koemelk of een stevig stuk vlees. Dat hoeft helemaal niet te veranderen. Als we erin slagen om de standaard op te schuiven zou dat een veel groter verschil maken. Zodra we moeten vragen om echt vlees of het gebruik van zuivel gaan we vanzelf merken dat dit minder belangrijk voor ons blijkt dan we nu nog collectief denken.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

 


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like