Doucheschuim voor €8,50: hoe krijgt Rituals het verkocht?

4 oktober 2019

Duurder is beter, zo schreef ik een tijdje geleden. Daarop kreeg ik direct een vervolgvraag, want ‘hoe slaagt Rituals erin doucheschuim te verkopen voor maar liefst €8,50’? Dat kan minstens de helft goedkoper bij andere merken. En ook de rest van het assortiment is stevig geprijsd, zoals geurstokjes voor €44,50. Hoe Rituals erin slaagt dit te verkopen? Je koopt er veel meer dan het product alleen.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Sterker nog, Rituals verkoopt eigenlijk helemaal geen doucheschuim. En geen geurstokjes ook. In plaats daarvan creëert het merk bijzondere momenten om van te genieten. Een verwenmoment voor jezelf, dat je bovendien uitstekend cadeau kunt doen aan anderen.

Verwenmoment voor jezelf

Ervaringen zijn veel waardevoller dan spullen die we kopen. Ons brein wordt blij van bijzondere ervaringen, groot en klein. En dat is iets waar Rituals geweldig op inspeelt. Je koopt een moment van pure luxe voor onder de douche, om jezelf daarmee even onbezorgd te verwennen. Je stijgt even boven je reguliere levensstandaard uit, om te proeven van het luxe leventje waar we allemaal wel eens van dromen.

Die ervaring is geld waard. Je koopt bij Rituals niet zomaar een bus met doucheschuim. In plaats daarvan koop je het bijzondere moment voor onder de douche, of de luxe en rijke geur voor thuis. Om zelf van te genieten of om indruk te maken op anderen. Want ook het sociale aspect heeft het merk uitstekend onder de knie.

Het ideale cadeau

Producten van Rituals zijn uitstekend geschikt als cadeau. Je geeft een cadeau dat een paar belangrijke voordelen biedt:

  • Associatie met status
  • Cadeau waarop je niet aangekeken wordt

Onbewust vinden velen van ons het belangrijk om status te communiceren. We willen dat anderen ons waarderen, om verschillende redenen. De makkelijkste manier om die waardering te oogsten is het gebruiken van luxe producten, zoals de doucheschuim en home fragrance van Rituals. Door dat cadeau te geven wordt het een onderdeel van jouw identiteit, zodat de ontvanger je daar voortaan mee zal associëren.

Daarnaast is het een cadeau waarop je niet aangekeken kan worden. Door Rituals cadeau te doen ga je voor luxe, waarvan ook de ontvanger weet dat je daar een mooi bedrag aan hebt besteed. Dat creëert een veilig gevoel, wat de drempel verlaagt om Rituals cadeau te doen. Het brein wil graag goede keuzes maken, en wat is er dan prettiger dan een cadeau waarvan je weet dat er geen scheve gezichten zullen ontstaan.

Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply