Last van de availability bias: waarom heeft iedereen het zo leuk met kerst?

13 december 2019

Emotie lijkt troef in een goede kerstcommercial. Met een bijzonder onhandig draakje dat nergens welkom lijkt en ook hier in Nederland doet PLUS weer een belangrijke duit in het zakje. Tijdens kerst zijn we samen, omdat dat is wat ons echt gelukkig maakt. Maar, wat dan als je nog hartstikke single of zelfs een beetje eenzaam bent? Dan zijn al die commercials een klein drama.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Commercieel is het voor bedrijven natuurlijk interessant om zich te scharen bij de gezellige kerstvierders. De families, de vrienden en de anderen die elkaar opzoeken en er een geweldig feest van maken. Met een tafel vol met eten, een kerstboom vol kransjes en tal van cadeaus om uitgepakt te worden. Dat is dan ook waar de commercials en campagnes zich vooral op richten.

Ben ik dan de enige?

Niet leuk voor iedereen die niet van kerst houdt. En extra pijnlijk voor de singles en meer eenzamen, zeker als ze ook nog eens niet van kerst houden. Want, ‘ben ik dan de enige die er op deze manier niets aan vindt’? En viert de rest inderdaad állemaal samen kerstmis?

De commercials en campagnes zijn een mooi voorbeeld van de availability bias. Het brein overschat de mate waarin anderen het wel perfect gezellig hebben. En denkt onbewust dat inderdaad iedereen staat te springen om met elkaar het kerstdiner te organiseren.

Spreek af met vrienden die er ook niets mee hebben, vertrek naar een warm oord of benut de kracht van social media. Vind via Instagram, Twitter en de andere kanalen gelijkgestemden, zodat je weet dat je niet alleen bent.

Natuurlijk zal het in heel wat huishoudens bijzonder gezellig zijn rond de kerstdagen. Toch hebben we ook steeds meer singles en werd ik in 2017 al eens geïnterviewd door een regelrechte kersthater die daar alle reden voor heeft. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Zoek elkaar op

Het beste advies om al die commercials en campagnes goed door te komen? Gek genoeg kun je elkaar het best opzoeken. Niet per sé tijdens het kerstdiner, maar wel door met elkaar in gesprek te gaan. En erachter te komen dat er veel meer zijn net als jij. Die niet houden van de kerstsfeer, die niemand hebben om het mee te vieren of die er gewoon enorm tegenop zien.

Spreek af met vrienden die er ook niets mee hebben, vertrek naar een warm oord of benut de kracht van social media. Vind via Instagram, Twitter en de andere kanalen gelijkgestemden, zodat je weet dat je niet alleen bent. En laat jouw brein je niet voor de gek houden, door alle commercials en campagnes die het beeld scheppen dat je de enige bent die er niets mee heeft.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Om gelukkiger te worden van zijn eigen (aankoop)keuzes. En om anderen daarbij te helpen. Met blogartikelen hier op de site, in kranten, magazines, op radio en soms op televisie. En in zijn eigen boek: Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply