Meer indruk maken met jouw cadeau: pak het slordig in

15 juni 2020

Je wilt natuurlijk een goede indruk maken met cadeaus die je vrienden of kennissen geeft. Maar, hoe zorg je ervoor dat je daarmee goed voor de dag komt? Experts in consumentengedrag ontdekten dat je het maar beter slordig kunt inpakken. Zodat het cadeau een positieve verrassing is. In plaats van tegenvalt bij het perfect ingepakte geheel, waardoor de ontvanger eigenlijk iets meer van je had verwacht.

3 sterren *** – Wetenschappelijke inzichten vanuit de consumentenpsychologie, vertaald naar concrete voorbeelden.

Iets dat misschien in gaat tegen je intuïtie. Omdat we sinds 1917 steeds mooier zijn gaan inpakken. Toen de Hall Brothers in Kansas City niet anders konden dan inpakken met papier voor envelop-decoratie omdat al het andere inmiddels op was. En waar Hallmark mee aan de slag ging, om de basis te leggen voor de miljardenindustrie die het inpakken inmiddels is.

Waarvan we denken dat hoe netter we dat doen, des te beter de indruk is die we maken op de ontvanger. Terwijl we slordig ingepakt juist meer kans maken op een positieve herinnering. Omdat het cadeau ‘meevalt’, in plaats van ‘tegenvalt’ ten opzichte van het perfecte inpakken.

Let op: belangrijke voorwaarde? Vrienden beoordelen je op het cadeau dat je geeft, dus slordig inpakken is een goed idee. Kennissen letten vooral op de moeite die je doet, waardoor je het maar beter strak en netjes kunt inpakken.

Als je een goede indruk wilt maken met je cadeau aan vrienden kun je het maar beter rommelig inpakken. Zodat het cadeau een positieve verrassing is, ten opzichte van de lage verwachtingen die passen bij de manier van inpakken.

Het perfecte cadeau

Ik schreef eerder al eens dat je maar beter een cadeau kunt geven dat bij jou past. En dat je door iets te geven om te geven de beste indruk maakt.

Belangrijke overwegingen voor velen van ons. Net als wat we uitgeven aan een cadeau en hoe het past bij de voorkeuren van de ontvanger. Als aspecten die we belangrijk vinden als gever, ook al wijst onderzoek naar consumentengedrag steeds uit dat de ontvanger hier toch heel anders over denkt.

Terwijl we ook het inpakken heel belangrijk vinden, en het dat ook is. Omdat de ontvanger bij het uitpakken terugdenkt aan fijne herinneringen van eerdere momenten. En omdat uitpakken sowieso ontzettend leuk is.

Contrast Effect: pak het rommelig in

Als je een goede indruk wilt maken met je cadeau aan vrienden kun je het maar beter rommelig inpakken. Zodat het cadeau een positieve verrassing is, ten opzichte van de lage verwachtingen die passen bij de manier van inpakken. Door de verwachtingen te beperken voorkom je dat het cadeau een tegenvaller is.

En wil je het helemaal goed doen? Houd dan ook rekening met de belangrijke esthetische elementen. Zoals een eventueel lettertype, de vorm en een eventuele afbeelding op het ingepakte cadeau. Om de verwachtingen goed te managen, iets dat vooral interessant is voor verkopers van inpakpapier en cadeauverpakkingen.

Houd wel goed rekening met de band die je met de ontvanger hebt. Voor kennissen pak je het netjes in, om te bewijzen dat je graag wat tijd steekt in jullie relatie. Terwijl je het voor vrienden maar beter rommelig kunt houden. Omdat de relatie wel goed zit, en je vooral met het cadeau in de verpakking een goede indruk wilt maken.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

Wetenschappelijke bronnen

Verder lezen: Rixom, J.M., Mas, E.M. & Rixom, B.A. (2020). Presentation Matters: The Effect of Wrapping Neatness on Gift Attitudes. Journal of Consumer Psychology, 30, 329-338.

Deng, X., & Kahn, B. (2009). Is your product on the right side? The “location effect” on perceived product heaviness and package evaluation. Journal of Marketing Research, 46, 725–738. https://doi.org/10.1509/jmkr.46. 6.725

Flynn, F., & Adams, G. (2009). Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 404–409. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.11.003

Givi, J., & Galak, J. (2017). Sentimental value and gift giv- ing: Givers’ fears of getting it wrong prevents them from getting it right. Journal of Consumer Psychology, 27, 473–479. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2017.06.002

Henderson, P., Giese, J., & Cote, J. (2004). Impression management using typeface design. Journal of Marketing, 68, 60–72. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.4.60. 42736

Raghubir, P., & Greenleaf, E. (2006). Ratios in proportion: What should the shape of the package be? Journal of Marketing, 70, 95–107. https://doi.org/10.1509/jmkg. 70.2.95

Ruth, J., Otnes, C., & Brunel, F. (1999). Gift receipt and the reformulation of interpersonal relationships. Journal of Consumer Research, 25, 385–402. https://doi.org/10. 1086/209546

Schwarz, N., & Bless, H. (2007). Mental construal pro- cesses: The inclusion/exclusion model. In D. A. Stapel, & J. Suls (Eds.), Assimilation and contrast in social psy- chology (pp. 119–141). Philadelphia: Psychology Press.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply