Meer koolzuur en hoekiger ontwerp: psychologie van de Oedipus Spicy Tripel Thai Thai

28 mei 2021

Hoe smaakt een Oedipus Spicy Tripel Thai Thai? Het speciaalbier is één van m’n favorieten. Tenminste, als het gaat om de smaak. De psychologie van dit biertje spreekt me minder aan. Sensorisch klopt namelijk de naam namelijk niet helemaal bij de sensorische ervaring. En dat maakt het een psychologisch minder overtuigend biertje. Hoe dat zit?

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

De Thai Thai van Oedipus is een Spicy Tripel. En zowel die categorie binnen de speciaalbieren (Spicy Tripel) als de naam (Thai Thai) roepen bepaalde verwachtingen op.

Het etiket, de smaak en de sensorische beleving sluiten daar niet zo goed op aan. Het flesje heeft een etiket met veel rood (dat sterk contrasteert met geel en groen). Dat ‘klopt’, maar dat geldt niet voor het gebruikte lettertype. Het bevat veel rondingen, terwijl een hoekig karakter veel ‘scherper’ en ‘krachtiger’ zou overkomen.

Het bier bevat relatief weinig koolzuur, wat zorgt voor een weinig prikkelende sensorische ervaring op de tong en in de rest van de mond. Andersom zorgen de kruiden in het bier voor een krachtige smaak, dus dat is al een betere psychologische beleving.

Sensorisch en psychologisch

Sensorisch en psychologisch is het bier daarmee niet helemaal in balans. Dat wat je verwacht van zo’n biertje wordt niet volledig waargemaakt. Het brein stelt in op de aspecten die het bier zal moeten brengen.

En met name iets als de mate van koolzuur draagt daaraan bij. Een tintelende ervaring zou goed passen bij wat het brein verwacht, namelijk iets dat spicy is. Weinig koolzuur past in dit geval matig bij de naam en categorie voor het bier.

Emotioneel ontwerp

Productontwerp vraagt om een goed begrip van de psyche. Zowel het etiket, de smaak als de sensorische beleving moeten elkaar op één lijn zitten. Door wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt in overeenstemming te brengen met de verrassingen.

Dus zou Oedipus het Thai Thai-bier psychologisch sterker willen neerzetten? Dan zou een hoekig lettertype op het etiket een overweging kunnen zijn. Dat past beter bij de scherpe en krachtige smaak die het bier belooft en uitstraalt. Extra koolzuur in het bier zorgt voor een prikkelende sensorische ervaring, waardoor het voor het brein allemaal klopt.


Interessant artikel gelezen? Help me het bereik te vergroten met een like op Facebook. Zelf op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Abonneer je dan op de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de artikelen van die week van me ontvangt.

You Might Also Like