Goede voornemens volhouden: psychologische tips om het wél voor elkaar te krijgen

1 januari 2024

Zet het maar in je agenda: ‘evaluatie goede voornemens’. Doe dat ergens in februari, en de kans is groot dat het een teleurstellend moment wordt. Het is je weer niet gelukt, terwijl je het écht van plan was. Hoe komt dat toch? En wat kun je psychologisch doen om je goede voornemens dit jaar wel vol te houden? Ik schreef er m’n column over voor Omroep MAX. En ik leg je graag uit hoe je dat in de praktijk aanpakt.

1 ster * – Eenvoudig toe te passen, begrijpelijk zonder enige achtergrond

Afgelopen jaar kocht ik een jaar lang geen nieuwe kleding. Dat begon eenvoudig, bleek pittig in de zomermaanden en werd een kwestie van volhouden toen het einde van het jaar naderde. Het motiveerde een aantal vrienden zelfs om ‘me de kerst door te helpen’, en vanuit de groep te inventariseren wie me aan een net kostuum kon helpen om voor de (schoon)familie te verschijnen.

Hoe houd je goede voornemens wél vol?

Plannen maken is prachtig, en niet moeilijk bovendien. Maar, hoe houd je het vol? Voor Omroep MAX bedacht ik de BOSS-formule:

Beloning + Omgeving + Samen = Succes met goede voornemens

Heel belangrijk zijn namelijk:

  • Beloningen voor uw gedrag, zodat u het volhoudt
  • Aandacht voor de omgeving, zonder verleidingen
  • Verbondenheid met anderen, door het samen te doet

In mijn geval ben ik trots op m’n prestatie, zowel individueel als vanuit de uitsproken waardering door familie, vrienden en bekenden. Ik vertelde ze wat ik deed, en als ze me aangaven het knap te vinden haalde ik daar voldoening uit.

Daarnaast ben ik geen liefhebber van winkelen. In de winkelstraat heb ik als het ware oogkleppen op, de etalages schuiven aan me voorbij zonder daar veel aandacht aan te besteden. Bovendien lukte het me grotendeels om online geen kledingwinkels te bezoeken. Een paar uitzonderingen daargelaten, waardoor het in de zomermaanden toch even lastig bleek. Ik meldde me af voor alle nieuwsbrieven van kledingmerken en -winkels, om zo min mogelijk blootgesteld te worden aan leuke nieuwe items.

Ik had het mezelf nog makkelijker kunnen maken door de verbondenheid met anderen op te zoeken. Dat heb ik niet gedaan, behalve door het hier en daar met mensen te delen dat ik ermee bezig was.

Zelf aan de slag: de succesformule voor goede voornemens

Stel voor komend jaar een doel. En denk alvast na over aanwijzigingen voor het gedrag, het uitvoeren van het gedrag en beloningen voor jezelf.

Dus wil je meer gaan sporten?

  • Plan vaste momenten om te gaan sporten

    Begin iedere maandagochtend, voordat je aan het werk gaat. Of zet in je agenda dat je op donderdagmiddag na het werk nog even langs de sportschool gaat. Kies een vast moment in de week. Of beter nog, een terugkerend ritueel of moment. Tip: de ‘4 uur Cup a Soup’-campagne was niet voor niets een succes, dat is precies dit effect.
  • Maak er een routine van
    Zorg dat je minimaal 5 tot 10 keer extra moeite doet om het gedrag te vertonen, bijvoorbeeld door te gaan sporten. Zet agenda-herinneringen in je telefoon of schrijf het op een briefje dat je duidelijk zichtbaar ophangt. Herhaal het gedrag een aantal keer, waardoor dit inslijt als het nieuwe normaal.
  • Beloon jezelf na het sporten

    Bedenk alvast hoe jij jezelf zal belonen voor het sporten. Dat kan verschillen van een lekker warme douche of een smakelijke kop koffie tot meer luxe. Permitteer jezelf iets extra’s, als beloning voor het volhouden van je nieuwe routine. Die beloning motiveert, zowel om daadwerkelijk te gaan sporten als om het gedrag keer op keer te vertonen.

Richt ten slotte je omgeving in om het goede voornemen makkelijker vol te houden. Dus spreek met een vriend of vriendin af om samen te gaan sporten. Of leg je sportkleding alvast klaar, waardoor je meteen naar de sportschool kunt.

Bedenk je welke mogelijke drempels het ingewikkeld maken om het vol te houden. Neem die drempels weg, om het jezelf makkelijker te maken. Hoe minder moeite je moet doen, des te groter de kans dat je in februari tevreden terug kan kijken op de eerste maand. En als dat gelukt is.. Dan wordt het vanzelf makkelijker om het ook de rest van het jaar vol te houden. Veel succes!


Interessant artikel gelezen en wil je op de hoogte blijven van leuke psychologische inzichten? Meld je aan voor de nieuwsbrief, zodat je iedere vrijdag de nieuwe artikelen ontvangt.


Patrick is meer dan 10 jaar zelfstandig Consumentenpsycholoog. Hij combineert psychologie met marketing. Psychologische inzichten maken hem gelukkiger met zijn eigen (aankoop)keuzes en vormen de wetenschappelijke basis om bedrijven en instellingen te adviseren. Hij schrijft hier blogartikelen op de site, schrijft columns voor RTLZ en De Ondernemer en wordt regelmatig gevraagd voor kranten, tijdschriften, radio en televisie. Bovendien is hij zelfstandig SEO tekstschrijver.

You Might Also Like